BAB 1
SOSIOLOGI PENDIDIKAN
Rajah 1.1 menunjukkan teori sosiologi pendidikan dan jenis-jenis sosiologi
Pendahuluan
Sosiologi
pendidikan bermaksud, kumpulan manusia saling berhubung yang membentuk jalinan
yang melahirkan pelbagai fenomena sosial sistematik dan saintifik yang penting
dalam pendidikan kerana bidang pendidikan mempunyai ciri-ciri sains sosiologi
melibatkan manusia oleh itu skop kajian adalah sangat meluas.
Tisher,Whitten&Hunter(1983) mengatakan sosiologi adalah pengkajian saintifik
tentangmasyarakat manusia dan interaksi sosial. Fokus utama sosiologi adalah
kelompok manusia danbukan individu.Ia terletak di antara sains fizikal dan
kemanusiaan (sains sosial) Pendidikan dikelilingi dengan unsur kemanusiaan dan
pendidik harus tahu peranan mereka dalam dunia sosial imaginasi sosiologi
penting dalam mengenal pasti peranan pendidik dalam masyarakat. Pendidik perlu
berupaya melihat kehidupan dirinya dan kehidupan orang lain sebagai beradapada
struktur sosial tertentu.
Isi-isi penting
Terdapat
beberapa perspektif teori sosiologi pendidikan, antaranya ialah:
i.
Fungsionalisme
Terdapat
juga Teori fungsionalisme yang mengkaji perlakuan sosial atau institusi dalam
kegiatan yang menyumbang kepada penerusandan perkembangan masyarakat yang
dianggap seperti tubuh yang mempunyai bahagian dengan fungsi tersendiri yang
bermaksud ada tujuan dan keperluan tertentu. Secara sederhana teori
fungsionalisme bisa dilihat dari prilaku dan tugas dari masing-masing unsur di
sekolah. Kepala sekolah tentunya memastikan bahwa pentadbiran berjalan dengan
semestinya, sebagai leader di sekolah memiliki wewenang penuh dalam hal:
perancangan, pengorganisasian, pelaksanaan, pengawasan dan pengevaluasian pada
sekolah yang dia pimpin. Selain itu dia merupakan pengambil kebijakan dan
bertanggung jawab atas kemajuan sekolah. Guru berperan sebagai tenaga pendidik
yang berperan penting dalam merancang dan melaksanakan materi, strategi, dan
metode pengajaran yang relevan, sehingga meningkatkan prestasi murid-murid.
Sementara murid bertugas untuk datang ke sekolah dan mentaati peraturan yang
ada, memiliki semangat belajar untuk kemajuan di masa hadapan, dan menjaga nama
baik sekolah dengan tidak mengikuti perkelahian dalam sekolah mahupun dengan
murid-murid sekolah lainnya.
ii.
Konflik
Teori konflik ini kemudian memunculkan
apa yang dinamakan sebagai perspektif konflik. Perspektif ini melihat
masyarakat sebagai sesuatu yang selalu berubah, terutamanya sebagai akibat dari
dinamik pemegang kekuasaan yang terus berusaha untuk menjaga dan meningkatkan
posisinya. Dalam mencapai tujuannya, suatu kelompok seringkali harus mengorbankan
kelompok lain. Disebabkan itu konflik selalu muncul, dan kelompok yang
tergolong harus selalu berusaha meningkatkan posisinya dan memelihara
dominasinya. Pandangan ini berorientasi pada struktur sosial dan sosial dalam
masyarakat. Perspektif ini memandang masyarakat yang secara terus berubah dan masing-masing bahagian dalam
masyarakat berpotensi untuk menciptakan perubahan sosial. Dalam konteks
pemeliharaan sosial, perspektif ini lebih menekankan pada peranan kekuasaan.
iii.
Interaknisme simbolik
Proses
menginterprestasikan simbol sangat kompleks interaksi sosial amat penting dalam
menghubungkan manusia dengan dunia luar manusia berkeupayaan membuat modifikasi
dan alterasi antaranya kerana kebolehan mereka berinteraksi dengan diri sendiri kebolehan ini membolehkan mereka memanjangkan
kemungkinan kesan tindakan, membuat penilaian kebaikan dan keburukan dan
akhirnya menentukan tindakan atau aksi yang sesuai, jalinan interaksi dan aksi
akan membentuk kumpulan masyarakat dinamik. Interaksi simbolik juga boleh
melalui gaya(body language) serta bergantung pada kekuasaan dan amalan . contoh
yang paling mudah adalah bila bagi isyarat dengan meletakkan jari di bibir
bermaksud suruh untuk kita senyap.
Jenis-jenis sosialisasi
·
Primer
Primer
adalah jenis-jenis sosialisasi berpunca dari keluarga sendiri. Antaranya
masalah keluarga seperti ibu dan bapa selalu bertengkar di dalam rumah, selain
itu masalah anak tidak mahu ke sekolah juga adalah masalah. Apabila anak-anak
tidak mahu ke sekolah kerana mendapat seorang guru yang sangat garang.
·
Sekunder
Sekunder
pula ialah sosialisasi yang berpunca dari masyarakat sekeliling dan rakan
sebaya. Pengaruh terbesar yang ada pada peringkat ini ialah rakan sebaya. Rakan
sebaya kebanyakannya kalau salah pilih akan bawa kita ke jalan yang tidak
betul.
·
Resosialisasi
Resosialisasi
ini ialah dalam proses mengubah dan
selalunya berpegang pada teori konflik. Perubahan bagi peringkat resosialisasi
ini bukan mudah. Mungkin mengabil masa berbulan bahkan ada juga bertahun.
Rumusan
Sebagai
rumusan, sosiologi adalah merupakan suatu kajian yang sistematik dan saintifik
mengkaji tentang manusia dan interaksi sosial dalam masyarakat daripada
pelbagai sudut. Melalui interaksi bermacam-macam fenomena sosial akan berlaku,
sama ada sesuatu perkara itu akan berkekalan, berubah, berkembang, ditinggalkan
ataupun mundur. Sosiologi memfokus kepada kajian penghidupan sosial di zaman
yang dianggap moden. Disebabkan bahan kajiannya adalah masyarakat, maka skop
kajian adalah sangat luas bermula dari peringkat yang paling kecil hubungan
antara manusia (seperti hal percintaan, perkahwinan) hinggalah ke proses sosial
yang besar (seperti isu peperangan, globalisasi) – dari peringkat keluarga
hinggalah peringkat dunia. Dalam konteks pendidikan, sosiologi membawa
perubahan kepada pendidikan dalam sesebuah negara.
No comments:
Post a Comment