Sunday, 24 November 2019

BAB 9

PENGURUSAN TINGKAH LAKU DAN DISIPLIN

Pendahuluan

Tingkah Laku adalah apa yang dilakukan atau diperkatakan oleh seseorang individu. Tingkah laku juga semua tindakan manusia yg boleh diperhati, diukur dan dinilai dan sebarang perbuatan yang dilakukan sama ada secara terus atau tidak, secara sedar atau separa sedar. Tingkah laku adalah manifestasi fizikal sebarang sikap yang berasaskan nilai-nilai tertentu. Menurut Lewis M.Beaker (2001), sebarang perbuatan yang dilakukan sama ada secara terus atau tidak, secara sedar atau separa sedar.
            Manakala, menurut Garry Martin dan Joseph Pear (2003),  tingkah laku juga merangkumi aktiviti, aksi, prestasi, bertindakbalas, tindakan, dan reaksi dari segi teknik, aktiviti yang melibatkan otot-otot, kelenjar (glandular) dan aktiviti elektrik oleh setiap organ. Pada dasarnya tingkah laku adalah apa sahaja yang diperkatakan atau dilakukan oleh individu. Carl Rogers (1999), menekankan bahawa seseorang individu bertingkah laku mengikut persepsi diri sendiri dan keadaan. Sekiranya individu itu mempunyai konsep kendiri yang positif maka dia berupaya berinteraksi dan bertindak dengan lebih yakin. Menurut Al-Ghazali pula dari perspektif Islam, tingkah laku manusia mempunyai tujuan agama dan kemanusiaan.Tingkah laku normal dan tidak normal adalah berdasarkan kepada kekerapan dan berlaku sepanjang masa dan mempunyai masalah psikologi.
            Mengikut (PL94-142) Masalah tingkahlaku atau gangguan emosi yang serius merujuk kepada keadaan di mana ciri-ciri yang berikut berlaku pada tempoh yang lama, pada darjat yang ketara dan keadaan ini menjejaskan prestasi pembelajaran. Tingkah Laku Bermasalah  Tingkah laku bermasalah ialah merujuk kepada sebarang tingkah laku sama ada positif ataupun negatif yang menjejaskan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran. Tingkah laku terbahagi kepada dua iaitu tingkah laku positif dan tingkah laku negatif. Tingkah laku positif terbahagi kepada empat iaitu sikap ingin tahu, cepat belajar, proaktif dan pintar cerdas. Manakala tingkah laku negatif pula terbahagi kepada tiga iaitu tingkah laku distruktif, distruptif dan sikap bergantung.

Isi Penting

 FAKTOR YANG MENYEBABKAN MASALAH TINGKAH LAKU


            Tingkah laku negatif biasanya dipengaruhi oleh keadaan persekitaran rumah seperti tidak dapat perhatian dan kasih sayang daripada ibu bapa. Faktor seterusnya adalah persekitaran sekolah seperti kurikulum terlalu padat dan berfokus pada peperiksaan. Murid akan rasa tertekan dan menunjukkan tingkah laku bermasalah disusuli dengan strategi pengajaran dan pembelajaran yang membosankan, tidak menarik perhatian dan tidka mempunyai objektif yang jelas. Faktor ini menyebabkan wujudnya murid bermasalah. Seterusnya keadaan fizikal sekoalah yang padat, panas dan bising menyebabkan murid menunjukkan tingkah laku yang negatif. (Saayah Abu:2008). 

            Penderaan Kanak-Kanak  iaitu penderaan fizikal, mental dan emosi sering menjadi topik yang sering dilaporkan oleh media massa. Perkara ini berlaku apabila ibu bapa atau penjaga gagal memberikan kasih sayang yang sepatutnya di samping penjagaan yang berterusan. Mereka sering kali mengancam, mengutuk ataupun meyakiti kanak-kanak dengan pelbagai cara. Keadaan ini menyebabkan terjadinya penderaan yang mudah dilihat iaitu kecederaan fizikal dan gangguan dari segi mental dan emosi yang sukar untuk dilihat oleh orang lain. Kanak-kanak yang mengalami masalah penderaan akan terdorong untuk bertindak negatif iaitu sama ada menyendiri dan tidak suka didekati oleh orang lain atau sebaliknya bersikap mahu melepaskan dendam terhadap kanak-kanak lain yang dianggap lebih lemah daripadanya. Kanak-kanak tersebut mungkin melakukan semula apa yang dilakukan oleh orang yang pernah menderanya kepada kanak-kanak lain di sekelilingnya.  

Namun begitu, menurut Rosenberg, 1987 dalam Saayah Abu (2008)        kanak-kanak yang cerdas berupaya melakukan apa yang baik untuk dirinya tanpa mengharap orang lain terlibat dengan aktiviti luaran seperti aktiviti sekolah, biasanya tidak mudah menerima kesan akibat penderaan emosi Keadaan ini menjelaskan bahawa tidak semua kanak-kanak dalam satu keluarga yang sama mengalami gangguan perkembangan apabila emosi mereka didera. Tingkah laku ini dikenal pasti sebagai tingkah laku menunjukkan emosi (expressed emosion) yang dipercayai dapat menetukan masa depan pesakit skizofrenia. Ahli keluarga yang menunjukkan sikap penolakan, pengasingan, sikap tidak peduli dan kerap mengkritik dikira sebagai mempunyai tahap meluahkan emosi yang tinggi. Sekiranya pesakit skizofrenia hidup bersama ahli keluarga yang menunjukkan tahap meluahkan emosi yang tinggi, maka pesakit ini sukar pulih walaupun rawatan ubat-ubatan telah diberi dengan cukup.

Pengurusan Tingkah Laku


Pengurusan tingkah laku boleh ditakrifkan sebagai satu rancangan untuk memodifikasikan tingkah laku bermasalah ke satu matlamat yang telah ditetapkan dengan teknik yang sesuai. Setiap guru mesti ada satu bentuk sistem pengurusan tingkah laku kawal kelas, pembelajaran yang sihat dan produktif. Dalam proses modifikasi tingkah laku, guru mesti mengikut langkah-langkah yang berikut, antaranya membuat pemerhatian awal dan penilaian terhadap sesuatu tingkah laku bermasalah, mengenal pasti,dan menetapkan matlamat tingkah laku yang diingini, menunjukkan tingkah laku yang betul serta memberikan ganjaran untuk tingkah laku yang positif secara konsisten. Manakala tingkah laku negative guru perlu membuat pemantauan dan penilaian serta menyimpan rekod salah laku murid sebagai bahan rujukan guru.

 PERATURAN DAN DISIPLIN MURID

 a) Disiplin


Peraturan-peraturan yang perlu dipatuhi oleh seseorang murid di sekolah bagi mewujudkan tingkahlaku yang baik demi kesempurnaan kehidupan.
Kesanggupan seseorang murid  menghormati dan mematuhi kehendak undang-undang / peraturan-peraturan yang telah ditetapkan sama ada suka atau pun tidak.

b) Pengurusan Disiplin


Merupakan alat untuk mempertahankan hak individu yang hidup dalam satu kelompok  masyarakat. Perkara penting perlu diperhatikan terutama isu berkaitan dakwaan mahkamah. Mengandungi dokumen undang-undang. Contohnya ialah Akta Pendidikan, Surat Pekeliling.

c) Tanggungjawab pengetua / Guru-guru


            1.  “Vicarious Liability” – bertanggungjawab secara
               langsung terhadap semua perkara di sekolah
               yang dilakukan oleh warga sekolah terhadap
               murid-murid.

            2. Umumnya – mendidik, menjaga dan “duty of care”.
           
            3. Penyeliaan di Bilik Darjah – perlu menyelia dan
                memastikan keselamatan dan mengambil langkah  
                proaktif pencegahan serta menyelia dengan kadar  
                munasabah.

            4. Pengetua – mengambil maklum dokumen
                undang-undang, berkongsi / menyebarluas,
                mengingatkan staf secara konsisten dan perlu         
                memastikan guru mahir / tahu.

            5. Guru – “In-loco parentis” / tanggungjawab seperti. Ibu bapa.
                   Cuai boleh didakwa.

d) PROSEDUR TINDAKAN DISIPLIN  DI SEKOLAH


              1.Tindakan yang betul


                           a) Diberitahu – kesalahan & hukuman
                           b) Keterangan bela diri
                           c) Kemuka Rayuan - didengari
                           d) Jatuh hukuman dengan adil.

              2.Rujuk – Buku Tatacara Pengurusan Disiplin Sekolah & Surat Pekeliling Ikhtisas

  3.Elak hukuman – tidak tepat, mendera menjatuhkan maruah & tidak ikut surat pekeliling  ikhtisas


ORDINAN PELAJARAN 1957 PERATURAN DISIPLIN 1959


Peraturan 4 dalam Peraturan-Peraturan Pelajaran (Disiplin Sekolah) 1959:
(Tanggungjawab guru besar atas disiplin)

  “Guru Besar adalah orang yang bertanggungjawab ke atas disiplin sekolah
dan bagi maksud itu hendaklah

  “mempunyai kuasa ke atas guru-guru dan murid-murid di sekolah itu.”



Peraturan 5 dalam Peraturan-Peraturan Pelajaran (Disiplin Sekolah) 1959:
(Kuasa-Kuasa guru besar)

-          Bagi maksud menjaga disiplin dikalangan murid-murid,guru besar hendaklah mempunyai kuasa menjalankan hukuman-hukuman sekolah yang biasa sebagaimana perlu atau bermanfaat

Peraturan 7 : PERWAKILAN KUASA OLEH GURU BESAR

-          Guru besar sesebuah sekolah boleh dari semasake semasa, tertakluk kepada apa-apa syarat dan hal yang difikirkan patut mewakilkan kuasa disiplin sekolah dan kuasa menjalankan hukuman kepada guru-guru lain di sekolah itu atau kepada murid-murid yang ditetapkan olehnya bagimaksud itu tetapi yang disebut di atas itu tidak seorangpun guru atau murid boleh menjalankan kuasa itu melainkan dengan arahan tertentu dengan syarat bahawa kuasa menjalankan hukuman dera tidak boleh diwakilkan kepada mana-mana guru selain guru berdaftar.

Peraturan 9 dalam Peraturan-Peraturan Pelajaran (Disiplin Sekolah) 1959: Kuasa pendaftar mengarahkan pembuangan murid dari sekolah.

Peraturan 10 : Rayuan

(1) Ibu bapa atau penjaga mana-mana murid yang digantung persekolahannya atau dibuang sekolah di bawah peraturan 8(a) boleh merayu kepada Pendaftar yang boleh membuat suatu perintah mengenainya sebagaimana difikirkannya patut : 

(2) Ibu bapa atau penjaga mana-mana murid yang dibuang sekolah mengikut mana-mana perintah yang dibuat di bawah peraturan 8(b) atau peraturan 9 boleh, dalam tempoh SATU BULAN dari tarikh murid itu dibuang sekolah atau dari tarikh perintah yang disebut dalam peraturan 9(2) disampaikan kepadanya mengikut mana yang lebih lama, merayu kepada Menteri mengikut peruntukan-peruntukan seksyen 90 dan 91 ordinan.

Peraturan 11 : Catatan dibuang sekolah dalam Sijil Berhenti Sekolah

(1)   Ibu bapa atau penjaga mana-mana murid yang digantung persekolahannya atau dibuang sekolah di bawah peraturan 8(a) boleh merayu kepada Pendaftar yang boleh membuat suatu perintah mengenainya sebagaimana difikirkannya patut : 

(2)   Ibu bapa atau penjaga mana-mana murid yang dibuang sekolah mengikut mana-mana perintah yang dibuat di bawah peraturan 8(b) atau peraturan 9 boleh, dalam tempoh SATU BULAN dari tarikh murid itu dibuang sekolah atau dari tarikh perintah yang disebut dalam peraturan 9(2) disampaikan kepadanya mengikut mana yang lebih lama, merayu kepada Menteri mengikut peruntukan-peruntukan seksyen 90 dan 91 ordinan.


PERATURAN 12 : Peraturan masuk balik sekolah

Seseorang murid yang telah dibuang sekolah dengan perintah yang dibuat di bawah peraturan 9 tidak boleh selepas itu, (melainkan jika perintah itu telah terlebih dahulu dimansuhkan oleh pihak berkuasa yang membuatnya) 

(a)masuk atau dibenarkan masuk ke dalam kawasan sekolah itu; atau
(b)diterima masuk sebagai seorang murid di mana-mana sekolah lain, tanpa kebenaran Pendaftar Besar.

PEKELILING IKTHISAS

Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 8/1968:
“tiap-tiap guru hendaklah dapat menyelesaikan kebanyakan dari masalah tatatertib dan perkara-perkara kecil janganlah diserahkan kepada guru-guru besar”

Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 9/1975:
“semua guru hendaklah juga memahami benar-benar bahawa tiap-tiap mereka adalah bertanggungjawab untuk memelihara disiplin sesebuah sekolah”

Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.10/2001:
“….masalah disiplin mendapat perhatian Jemaah Menteri dan menyarankan supaya bilangan guru disiplin ditambah di sekolah-sekolah.” “….semua guru hendaklah berfungsi sebagai guru disiplin dan berperanan membimbing murid-murid…”


SURAT PEK.IKHTISAS BIL:

7/2003Kuasa Guru Merotan Murid
      Hukuman rotan di khalayak sama ada di perhimpunan atau di bilik-bilik yang sedang berlangsung proses pengajaran dan pembelajaran adalah dilarang.
      Tindakan sedemikian akan menjatuhkan maruah dan kesan negatif terhadap keperibadian seorang murid.

Pengurusan Pelajar Secara Kolektif

Kementerian Pendidikan memandang serius akan gejala sosial di kalangan pelajar.Oleh itu pengurusan peajar secara bersepadu/kolektif hendaklah dilaksanakan di semua sekolah khususnya yang melibatkan disiplin pelajar.Bagi menjayakan program dan aktiviti di sekolah semua pihak yang terlibat hendaklah bersama-sama bertindak dengan halatuju yang sama.

Iaitu, Pengetua, Guru Penolong Kanan 1, Guru Penolong Kanan HEM, Penyelia Petang,Guru-Guru Kaunseling,Guru Disiplin,Guru Tingkatan/kelas dan guru agama bersama-sama menjana tenaga untuk menangani masalah disiplin yang timbul di sekolah.

Ini bermakna,seseorang guru tidak bertindak bersendirian tetapi secara kolektif yang mewujudkan budaya berpasukan.

Mengenakan Hukuman Biasa Terhadap Murid-Murid yang Melakukan Perbuatan Salah laku yang Tidak Dinyatakan dalam Peraturan-Peraturan Pelajaran.

Contohnya:

 -Mengetuk : menyekel : menampar : mencubit hingga lebam : memulas telinga : mengenjut beberapa kali sambil memegang telinga : mencela : mendera seperti berlari keliling padang & menjemur

-Hukuman-hukuman tersebut dilarang kerana dianggap melampau, berbentuk cacian dan seksaan.

Lapor Kepada Polis Salah Laku Yang Berbentuk Jenayah

-          Mengikut kanun Prosedur Jenayah adalah menjadi satu kewajipan melainkan jika ada sebab-sebab yang berpatutan bagi orang ramai termasuk sekolah memberi maklumat berkenaan dengan berlakunya atau niat mana-mana orang yang hendak melakukan kesalahan-kesalahan seperti merusuh,mendatangkan kematian tanpa niat,membunuh dan cuba membunuh,merompak,membakar bangunan,memeras ugut,menganggotai kumpulan haram dan mengedar atau menyalahgunakan dadah atau kedua-duanya sekali.

PEKELILING DAN PERATURAN

1.      TINGKAH LAKU JENAYAH

           111 – BERJUDI
           112 – MENCURI
           113 – LAWAN / ANCAM / PUKUL / CEDERA GURU
           114 -  LAWAN / ANCAM / PUKUL / CEDERA PENGAWAS
           115 – MEMERAS UGUT
           116 – MEMBULI
           117 – MENGANGGOTAI KUMPULAN HARAM / KONGSI GELAP
           118 – MENYALAHGUNAKAN DADAH
           119 – MEMBAWA SENJATA BERBAHAYA
           120 – MENCABUL KEHORMATAN
           121 – ANCAM / PUKUL / CEDERA MURID LAIN
           122 – MENCEROBOH BILIK KHAS / KEDAI KOPERASI PEJ.SEKOLAH
           124 – TUNJUK PERASAAN / BERPIKET / GANGGU KETENTERAMAN
          SEKOLAH
           125 – BERTARUH SECARA BESAR-BESARAN.

2.      TINGKAH LAKU LUCAH

           221 – BERCUMBU - CUMBUAN
           222 – BERKHALWAT
           223 – MEMBAWA BAHAN-BAHAN LUCAH
           224 -  MENGINTAI MURID-MURID PEREMPUAN
           225 – MENGUNAKAN KATA PERBUATAN LUCAH
           226 – MELUKIS & MENULIS KATA-KATA & GAMBAR LUCAH

3        KEKEMASAN DIRI

           331 – RAMBUT PANJANG / FESYEN RAMBUT KETERLALUAN
           332 – BERKUKU PANJANG
           333 – BERMISAI ATAU BERJANGGUT
           334 – MEMAKAI PAKAIAN TIDAK MENGIKUT PERATURAN        SEKOLAH
           335 – MEMAKAI BARANG PERHIASAN YANG DILARANG KE     SEKOLAH

4.  TINGKAH LAKU TIDAK PENTINGKAN MASA

           441 – BERKELIARAN DI KAWASAN SEKOLAH
           442 – DATANG LEWAT KE SEKOLAH
           443 – LEWAT KE PERHIMPUNAN
           444 -  MAKAN DI KANTIN DI LUAR MASA REHAT
           445 – LEWAT PULANG KE ASRAMA

5. TINGKAH LAKU KURANG SOPAN & BIADAB

           551 – BERKELAKUAN KASAR TERHADAP GURU
           552 – BERKELAKUAN KASAR TERHADAP PENGAWAS
           553 – BERKELAKUAN KASAR TERHADAP MURID
           554 – BERBAHASA KESAT
           555 – MENYIMPAN ROKOK
           556 – MENGHISAP ROKOK
           557 – MENGANGGU PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
           558 – TIDAK MENGHORMATI GURU
           559 – TIDAK MENGHORMATI PENGAWAS
           560 – MINUM MINUMAN KERAS

6. TINGKAH LAKU MUSNAH

           661 – MEROSAKKAN HARTA BENDA SEKOLAH
           662 – MEROSAKKAN HARTA BENDA PENGETUA / GB / GURU- GURU
           663 – MEROSAKKAN HARTA BENDA KANTIN
           664 -  MEROSAKKAN HARTA BENDA MURID

7. TINGKAH LAKU TIDAK JUJUR

           771 – MENIPU YANG MELIBATKAN WANG
           772 – MENIPU YANG MELIBATKAN KEPERCAYAAN

8. PONTENG

           881 – PONTENG KELAS
           882 – PONTENG SEKOLAH
           883 – PONTENG PERHIMPUNAN
           884 – PONTENG KEGIATAN LUAR BILIK DARJAH /  KEGIATAN KO
           885 – PONTENG UJIAN
           886 – PONTENG PEPERIKSAAN
           887 – PONTENG UNTUK ‘PRIVATE STUDY’
           888 – PONTENG ASRAMA

9. LAIN-LAIN

           911 – BERGADUH / BERKELAHI
           912 – KENAKALAN / HOOLIGANISM
           913 – KESALAHAN SIBER
           914 -  MEMBAWA TELEFON BIMBIT KE SEKOLAH
           A11 – PENGLIBATAN DALAM POLITIK

Kesalahan Berat

1.                  Melakukan perjudian atau membabitkan diri dalam pertaruhan
2.                  Mencetak, menerbit, mempamer, mengedar atau menyimpan rencana, majalah atau   pita rakaman dan multimedia terlarang
3.                  Membabitkan diri dalam kumpulan haram
4.                  Mencabul kehormatan guru/ murid
5.                  Melakukan zina, liwat, hubungan luar tabii
6.                  Melacur/ menjadi bohsia/ bohjan/ pondan
7.                  Bersekedudukan atau membabitkan diri dalam kegiatan tidak bermoral 
8.                  Mengintai murid lelaki/ perempuan
9.                  Menulis atau mengeluarkan kenyataan akhbar yang mencemarkan
10.              Merosakkan harta benda sekolah/ guru
11.              Membawa atau menggunakan bahan letupan
12.              Menulis/ melukis perkataan atau gambar lucah atau melakukan perbuatan lucah
13.              Membabitkan diri dalam tunjuk perasaan, perhimpunan haram atau Merusuh
14.              Menyalahgunakan alat permainan, elektronik atau baha-bahan  multimedia
15.              Membawa atau menggunakan alat yang menyebabkan kecederaan   atau  mengganggu  pengajaran dan pembelajaran/ peperiksaan atau ujian
16.              Menganjur atau membabirkan diri dalam acara kebudayaan yang bertentangan     dengan masyarakat Malaysia
17.              Menganjur atau membabitkan diri dalam acara kebudayaan tanpa kebenaran pihak sekolah, Jabatan Pendidikan Negeri dan Kementerian Pendidikan Malaysia
18.              Melakukan ponteng sekolah berterusan (berturut-turut) selama 30 hari atau berkala ( tidak berturut-turut) selama 60 hari/ selama 1 tahun sesi persekolahan
19.              Mengganggu / menjejaskan kuasa Guru Besar/ Pengetua atau guru yang menjalankan tugas
20.              Membawa masuk tetamu dari luar ke kawasan sekolah tanpa kebenaran
21.              Mengedar, memiliki, membawa, melukis dan mempamerkan  bahan lucah
22.              Mengeluarkan kata-kata lucah dan kesat 
23.              Melakukan hubungan yang dicurigai
24.              Kesalahan-kesalahan lain yang difikirkan termasuk dalam kategori ini

KESALAHAN SEDERHANA

1.                  Melakukan mana-mana kesalahan ringan melebihi 3 kali
2.                  Menyalahgunakan/ menggunakan peralatan/ sumber bekalan elektrik sekolah tanpa kebenaran
3.                  Keluar dari kawasan sekolah tanpa kebenaran
4.                  Tidak amanah, menipu, berbohong dan meniru ketika ujian/ peperiksaan
5.                  Ponteng sebarang acara rasmi sekolah
6.                  Tidak menghormati lagu-lagu/ bendera/ jata sekolah, negeri dan kebangsaan
7.                  Fesyen rambut keterlaluan seperti punk/ skin head atau berwarna
8.                  Menconteng pada harta benda sekolah
9.                  Memakai barang kemas keterlaluan seperti menindek telinga dan memakai subang berlebihan daripada satu pada satu cuping telinga
10.              Kesalahan lain yang difikir termasuk dalam kategori ini

KESALAHAN RINGAN

1.                  Menyimpan misai, janggut atau jambang
2.                  Berambut panjang atau menyerupai kumpulan tertentu
3.                  Bermain dalam bilik darjah, koridor atau kawasan yang dilarang
4.                  Menggunakan dan membawa keluar sebarang peralatan bilik darjah dan sekolah tanpa kebenaran
5.                  Keluar dari bilik darjah tanpa kebenaran
6.                  Berada di kantin pada waktu persekolahan ( kecuali waktu rehat ) tanpa kebenaran
7.                  Menyimpan atau menggunakan alat permainan kepunyaan sekolah tanpa kebenaran
8.                  Menggunakan alat hiburan atau elektronik sekolah tanpa kebenaran
9.                  Memasuki atau tidak mematuhi arahan makmal/ bengkel/ bilik khas
10.              Memakai barang kemas atau perhiasan atau alat solek kecuali jam
11.              Memasuki bilik khas tanpa kebenaran
12.              Makan atau minum di bilik darjah 
13.              Melakukan pembaziran air/ elektrik
14.              Tidak memakai pakaian sekolah yang lengkap
15.              Semua kesalahan bersabit dengan pembelajaran ( tidak membawa buku, tidak membuat kerja rumah, tidak memberi perhatian dan lain-lain )
16.              Datang lewat ke sekolah
17.              Lewat bergerak ke perhimpunan/ bengkel/ makmal
18.              Bising dalam bilik darjah sehingga mengganggu kelas lain
19.              Menunggang atau memandu kenderaan dalam kawasan Sekolah20.Tidak membuang gerakerja yang ditugaskan
20.              .Mengganggu kawasan
21.              Mengganggu guru
22.              .Lewat masuk kelas
23.              Mengotorkan kelas
24.              Tidak duduk setempat
25.              Kesalahan lain yang difikirkan termasuk dalam kategori ini



MENYELESAIKAN MASALAH DISIPLIN

1.                  KESALAHAN DILIHAT SECARA OBJEKTIF
            - Jangan terlalu / ikut emosi
            - Buat kesimpulan terburu-buru        

2.                  WUJUDKAN SUASANA TENANG
            - Semasa siasatan dibuat
            - Dapatkan bukti-bukti / saksi

3.                  BERI PELUANG PELAJAR MEMBUAT PENJELASAN
            - Cuba fahami

4.                  MEMBANTU MURID SEDAR KESALAHANNYA
            - Nasihat ubah kelakuan
            - Kaji punca-punca masalah
            - Rujuk pada Guru Kaunseling

5.                  KESALAHAN DISIPLIN SERIUS
            - Perlulah dimaklumkan kepada Pengetua

6.                  MERUJUK KES-KES TERTENTU KEPADA PIHAK BERKAITAN.
            - JPN, Polis, JKM, AADK dan lain-lain.

KESIMPULAN

            Tanggungjawab pengurusan tingkah laku dan disiplin pelajar bukan hanya terletak pada bahu seorang pengetua / guru besar sesebuah sekolah semata-mata. Tanggungjawab ini merupakan tanggungjawab semua pihak khususnya guru-guru yang ada disesebuah sekolah. Pengurusan masalah disiplin juga harus dilaksanakan dengan telus dan amanah oleh pihak sekolah sesuai dengan apa yang terkandung dalam pekeliling ikthisas dan peraturan sekolah.


RUJUKAN

Rujukan yang telah dirujuk:

Abdul Malek Bilal Sidek (1995) Pengurusan Sumber Pengajaran Dan Pembelajaran. Kuala Lumpur DarulFikir Z675 A23 1995

No comments:

Post a Comment