PENGURUSAN PEMBELAJARAN DARI PELBAGAI ASPEK
Rajah 1 Pengurusan pembelajaran dari pelbagai aspek
Pendahuluan
Pengurusan
Pembelajaran merupakan bidang pengurusan yang paling utama dalam arena
pendidikan. Bidang ini memberi impak yang besar bagi sesebuah institusi
pendidikan dalam melaksanakan tanggungjawab organisasi sekolah untuk mencapai
prestasi cemerlang dalam aspek akademik pelajar. Pengurusan pembelajaran adalah
proses merancang pengajaran dan pembelajaran agar mencapai matlamat, menentukan
atau memberi garis panduan perkara-perkara yang perlu dilakukan oleh guru,
menentukan mata pelajaran yang diajar guru mengikut kepakaran, memimpin dan
memberi inspirasi kepada guru dan mengawal aktiviti serta memantau pelaksanaan
agar ianya berjalan sebagaimana yang dirancang. (Nurlia Mohamad, 2012).
Isi Penting
Pengurusan
pembelajaran mempunyai pelbagai aspek, antaranya ialah:
a. Tradisional
Pembelajaran tradisional merupakan pembelajaran
di mana secara umumnya pusat pembelajarannya hanya terletak pada guru. Jadi
guru amat berperanan sebagai pengajar dan pendidik serta cenderung aktif di
mana pelajar hanyalah sebagai objek dalam pendidikan. Sistem pembelajaran
tradisional ialah dengan cara bertemu pelajar dan pengajar untuk melakukan
proses pembelajaran dan pengajaran. Pada umumnya pembelajaran tradisional
menggunakan cara-cara sederhana, iaitu melalui ceramah. Ceramah dalam
pembelajaran secara terus menerus justru dapat membuat pelajar dapat dididik
menjadi bosan, sehingga pembelajaran yang disampaikan guru tidak dapat diserap
oleh pelajar secara optimal. Pendekatan tradisional merupakan sebuah pendekatan
pembelajaran dimana guru berada di dalam kelas menggunakan pembelajaran yang
hanya mengajar dihadapan tanpa melakukan apa-apa aktiviti setiap kali mengajar.
Guru terkesan lebih aktif daripada pelajar. Gurulah yang memegang peranan
penting dalam pembelajaran. Pendekatan pembelajaran ini kurang menggunakan alat
atau media yang memadai, sehingga hasil belajar pelajar kurang luas dan
mendalam.
b. Moden
Tidak dinafikan teknologi memainkan
peranan besar kepada perkembangan pendidikan, menyediakan pelbagai kemudahan
tanpa sempadan kepada pelajar dan pelbagai aktiviti interaktif memudahkan
pembelajaran terutama di peringkat rendah. Minat pembelajaran dapat
ditingkatkan dan isi kandungan mudah difahami kerana dapat disampaikan dengan
lebih cepat dan berkesan. Antara contohnya menggunakan guna peranti inovasi
dalam pendidikan moden, Menurut beberapa kajian dan pelan pembelajaran
tanpa sempadan, kaedah baru berteraskan penggunaan peranti moden seperti
telefon pintar, tablet, notebook dan seumpamanya dilihat sebagai inovasi dalam
dunia pendidikan dan berpotensi memacu pemikiran positif dan kreatif pelajar
dalam mempelbagaikan pencarian ilmu secara lebih meluas.
Generasi baharu ini juga pasti tidak
kekok dan bersedia menerap ciri pembelajaran lebih bersifat Student
Centered Learning di mana selain berupaya menarik minat mereka, ia juga akan
memberi impak positif dalam penerokaan ilmu baharu dan pembudayaan penyelidikan
pada peringkat lebih awal.
Pembelajaran konvergen banyak dibantu
oleh apa yang dipanggil sebagai e-learning. E-learning merujuk kepada
pembelajaran menggunakan rangkaian elektronik seperti LAN, WAN atau internet
untuk penyampaian kandungan, interaksi atau pemudahcara melalui internet,
intranet, TV interaktif atau aplikasi digital.
Bahan pembelajaran e-learning juga
mempunyai ciri multimedia seperti audio, visual dan interaktif serta mempunyai
capaian bagi bimbingan dan juga perbincangan atas talian. Kemudahan ini memberi
kemudahan tanpa sempadan kepada pelajar, di samping memupuk etika pembelajaran
tinggi apabila belajar tanpa guru, dengan bantuan teknologi.
c. Barat
Pertamanya ialah sistem persekolahan, Pendidikan
percuma diberikan kepada kanak-kanak sejak berusia tiga tahun. Kelompok
kanak-kanak ini dibenarkan untuk berada di nurseri dalam tempoh tiga jam
sehari. Bagi ibu bapa yang bekerja, polisi baharu telah membenarkan anak mereka
untuk berada di nurseri selama enam jam sehari. Setelah menginjak ke usia empat
tahun, semua kanak-kanak diwajibkan menghadiri sesi persekolahan bagi tempoh
enam jam. Sesi persekolahan bermula kira-kira jam 8.50 pagi dan berakhir
kira-kira jam 3.15 petang. Murid-murid akan bercuti pada hujung minggu (Sabtu
dan Ahad).
Cuti penggal pula lazimnya adalah ketika
perayaan Krismas, Easter, musim panas, musim luruh dan pada Februari.
Murid-murid perlu memakai baju putih polo atau baju putih berkolar dan baju
panas (yang mengandungi logo sekolah), seluar hitam atau biru gelap, berstoking
putih dan berkasut hitam. Mereka juga diminta membawa beg buku yang mengandungi
buku cerita dan kerja rumah. Semasa subjek Pendidikan Jasmani pula, mereka
diminta memakai kasut sukan khas atau plimsoll, baju putih tidak berkolar dan
seluar sukan. Beg khas juga perlu disediakan untuk menyimpan pakaian sukan
tersebut. Pakaian seragam dan beg tersebut boleh dibeli daripada pihak sekolah
dengan harga berpatutan. Selain daripada menyimpan buku dan kerja sekolah, beg
tersebut digunakan oleh guru untuk menyampaikan surat dan notis pemberitahuan
sesuatu maklumat kepada para penjaga. Maka, menjadi kewajipan kepada pihak
penjaga untuk memeriksa beg anak mereka pada setiap hari.
d. Islam
Sistem pengurusan Islam adalah satu
sistem yang sangat lengkap dan sistematik di mana ia berpandukan kepada
Al-Quran dan As-Sunnah. Prinsip pengurusannya jelas, penyusunan dan
perancangan pengurusan yang teratur, pengawasan yang menyeluruh dan terperinci
dan motivasi yang mempunyai asas yang kukuh untuk mendapat keredhaan Allah SWT
dan tidak semata-mata kebendaan dan keduniaan sahaja.
e. Cina
Kebiasaanya sistem pengurusan Cina
adalah 1 sistem yang sangat teratur. Kebiasaanya, sekolah cina amat
menggalakkan untuk membuat latihan dan latih tubi yang terlalu banyak. Jadi
kebanyakannya orang cina ini amat ditekankan kan untuk menjadi lebih kental dan
sentimental sepatutnya lebih tabah. Sekolah cina juga amat menggalakkan setiap
seorang pelajar sekolahnya membawa air mineral sebanyak 1 liter
sekurang-kurangnya. Sesetengah sekolah cina akan membuat rengangan atau
senamrobik pada waktu pagi waktu perhimpuanan sekolah agar semua muridnya dapat
mencergaskan diri dan mencerdaskan minda. Di sekolah cina juga amat menggalakkan
menghormati guru yang amat tinggi.
f. India
Pengurusan pembelajaran india agak
berbeza kerana kebanyakanya seperti racist di dalam Negara sendiri. Contohnya
kebanyakan sekolah india guru-gurunya adalah dari guru india sendiri, dalam
semua subjek. Di kelas juga kebanyakan sekolah masih membeza-bezakan kasta di
dalam kelas.
g. Pembelajaran
sepanjang hayat
Pembelajaran sepanjang hayat ialah
pencarian ilmu pengetahuan untuk peribadi atau professional yang dilakukan
sepanjang masa, sukarela, dan atas motivasi kendiri. Ia juga pembangunan potensi manusia melalui
proses pembelajaran berterusan yang memotivasi dan mengupayakan individu
menguasai ilmu, menghayati nilai murni yang diperlukan sepanjang hayat dan
meluasi pengalaman hidup supaya individi mengambil tanggungjawab dalam berbagai
peranan dan keadaan dengan yakin dan serta kreatif menghadapi segala cabaran
hidup (Ibrahim Ahmad Bajunid 2006, Hargreaves 2004, Aspin et al. 2001, Gelpi
1995).
Zulkefli (2005) mentakrifkan PSH atau
Pembelajaran Brerterusan sebagai prose sepanjang hayat yang terdiri daripada
latihan, pembangunan diri dan pembelajaran.
Rumusan
Untuk
Pengurusan pengajaran dan pembelajaran ini, ianya melibatkan proses-proses
seperti merancang, melaksana, menilai dan membuat tindakan susulan termasuk
penambahbaikan terhadap pengajaran dan pembelajaran agar dapat memperbaiki
segala kelemahan seterusnya dapat melahirkan pelajar yang cemerlang dalam semua
aspek. Seterusnya, ciri-ciri seorang pengurus pengajaran dan pembelajaran
berkesan termasuk prihatin dan peka terhadap situasi sekeliling selian
sistematik dalam merancang dan menilai dan juga
penyabar menghadapi kerenah murid pelbagai latar belakang. Selain itu,
mengurus masa dengan baik dan mempunyai
kemahiran abad ke 21. Oleh yang demikian, pengurusan dalam pembelajaran penting
merupakan satu elemen yang penting sebelum memulakan sesuatu pembelajaran agar
hasilnya lebih efektif dan menarik selain dapat melahirkan pelajar yang juga
masyarakat yang mampu membangunkan dunia.
Rujukan
https://www.bharian.com.my/kolumnis/2019/03/546977/strategi-pembudayaan-pembelajaran-sepanjang-hayat
No comments:
Post a Comment