Saturday, 23 November 2019

BAB 4

KEPIMPINAN DAN ORGANISASI DI SEKOLAH

Pengenalan

Menurut dewan bahasa kepimpinan bermaksud kesatuan yang terdiri daripada bahagian-bahagian dalam sesuatu pertubuhan untuk tertentu. Kepemimpinan adalah seni untuk mempengaruhi tingkah laku manusia, kemampuan untuk membimbing orang, mempengaruhi & membimbing seseorang demi mencapai tujuan-tujuan tertentu mempunyai cara dan seni sendiri. Seterusnya, organisasi bermaksud keupayaan memimpin melalui teladan (Dewan Bahasa). Organisasi yang baik mempunyai orentasi visi dan misi ke depan. Organisasi sekolah membantu pengurusan untuk mencipta sebuah keadaan yang efektif di sekolah, disamping sistem di sekolah lebih tersusun untuk mewujudkan suasana kondusif. Organisasi dan kepimpinan di sekolah melibatkan pengetua, penolong kanan, penolong kanan hal ehwal murid, penolong kanan kokurikulum, guru bimbingan dan kaunseling, guru kelas, guru serta murid.

Isi penting

Organisasi Dan Kepimpinan Sekolah

PENGETUA -Pemimpin/Ketua
         -Pengurus kurikulum dan kokurikulum
         -Pengurusan tenga pengajat dan kakitangan
         -Pengurus dalaman dan luaran

PENOLONG KANAN -Mengajar
                        -Membantu pengetua dalam pengurusan kurikulum
                        -Bantu dalam pentadbiran harian

PENOLONG KANAN
HAL EHWAL MURID -Mengajar
                         -Pengurusan kebajikandan disiplin pelajar
                         -Kemasukan dan pendaftaran pelajar
                         -Perhubungan awam tugas-tugas lain


PENOLONG KANAN KO-KURIKULUM -Mengajar
                                                       -Pengurusan kurikulum dan kokurikulum
                                                       -Perhubungan awam
                                                       -Pentadbiran harian
                                                       -Tugas-tugas lain

GURU BIMBINGAN DAN KAUNSELING
                         -Menyusun program pelaksanaan bimbingan dan kaunseling
                         -Memberikan khidmat kaunseling kepada pelajar menyusun laporan
                         -Membuat rancangan tahunan sekolah



GURU KELAS -Buku daftar kedatangan
             -Pengurusan yuran khas
             -Perkara-perkara akademik
             -Bantuan kewangan
             -Biasiswa
             -Tugas-tugas lain

GURU -Mengajar
-Membuat perancangan P&P
-Menjaga disiplin, keselamatan dan kebajikan murid
-Mentadbir dan mengurus bilik darjah
-Tugas-tugas lain

MURID -Mematuhi dan memahami peraturan sekolah
  -Menjaga dan memelihara harta benda sekolah
  -Menjaga serta meningkatkan kebersihan sekolah
  -Memahami susun lapis masyarakat di sekolah
  -Menghormati lagu sekolah


Gaya Kepimpinan semestinya diamalkan di sekolah. Terdapar beberapa gaya kepimpinan
Yang wujud. Antaranya ialah :



a)      Gaya kepimpinan autokratik

Gaya kepimpinan jenis autokratik adalah lebih mengutamakan kepada kehendak kerja & menyelesaikan tugas. Pemimpin jenis ini akan menggesa orang bawahannya untuk menyempurnakan tugasan mengikut arahan yang dia telah berikan. Tiada hubungan atau komunikasi yang mesra terjalin antara pemimpin dengan orang bawahan kerana perbincangan hanya menumpukan terhadap tugasan yang diberikan. Apabila perbincangan, kebanyakan pendapat orang lain tidak diterima dan dia hanya inginkan pendapatnya sahaja diterima. Pemimpin jenis ini biasanya suka mengongkong, pemarah, tegas & sombong namun hasil tugasannya lebih teliti dan sempurna.

b)      Gaya kepimpinan demokratik

Gaya kepimpinan demokratik adalah gaya yang paling berkesan daripada gaya kepimpinan yang lain. Kepimpinan jenis ini bersifat lebih terbuka dan amat disenangi oleh orang di bawah pimpinannya. Apabila membuat perbincangan, pemimpin akan mengajak ahli-ahli lain dan mendengar setiap idea dan pendapat daripada mereka. Pemimpin mampu menerima kritikan dan pendapat daripada orang bawahan dengan hati yang terbuka. Dia akan berusaha memperbaiki kelemahan diri agar disenangi orang bawahan. Pemimpin lebih bersikap matang dan hubungan dengan orang di bawah pimpinannya adalah rapat kerana pemimpin ini mementingkan hubungan sesama ahli.

c)         Laissez-faire

Kepimpinan bercorak laissez-faire yang melibatkan pemimpin yang sedikit sekali menggunakan kuasanya dan memberi orang bawahannya sepenuh kebebasan untuk mengendalikan kerja mereka. Pemimpin sedemikian biasanya  memberi  kebebasan kepada  pekerja  untuk  menentukan matlamat  mereka  tersendiri  serta  cara-cara  mencapainya.  Pemimpin seperti ini amat yakin dengan orang yang dipimpinnya dan tidak memimpin mereka dalam melakukan tugas. 

d)      Gaya kepimpinan kontegensi

Kaedah kepimpinan kontigensi memusatkan perhatiannya pada hukum situasi (Law of The Situation). Presthus dan Marry Parker menyatakan bahawa teori kontigensi kepimpinan adalah di mana gaya kepimpinan adalah berdasarkan situasi. Situasi berbeza ditangani dengan gaya kepimpinan yang tersendiri. Penerapan gaya kepimpinan yang bervariasi dalam menghadapi pelbagai situasi akan menjadikan kepimpinan lebih efektif. Contoh situasi berbeza: struktur organisasi, kedudukan, tempat dan waktu, kelompok kerja.

e)         Asertif

Kepimpinan asertif adalah sikap di mana seseorang mampu bertindak sesuai dengan keinginannya, membela haknya dan tidak dimanfaatkan oleh orang lain. Mereka boleh menerangkan dengan jelas apa yang mereka ingini tanpa menyakitkan hati orang lain. Kepimpinan asertif mempunyai pendirian yang teguh dan tegas dalam membuat keputusan. Mampu mempertahankan hak-hak peribadi dan nilai-nilai yang kita tahu dengan kebenarannya.

f)         Responsif

Kepimpinan responsif adalah sikap pemimpin yang mendengar dan melihat dahulu sebelum membuat tindakan. Kepimpinan responsif bermaksud dia sentiasa mendengar dan melihat setiap persoalan, kehendak dan harapan dari orang di bawah pimpinannya. Pemimpin aktif dan proaktif dalam mencari jalan penyelesaian bagi setiap pemasalahannya yang dihadapi oleh organisasinya.

g)         Agresif

Gaya kepimpinan agresif adalah sifat yang self-centered iaitu hanya mengutamakan hak, kepentingan, pendapat, kehendak dan perasaan sendiri serta mengabaikan hak orang lain. Golongan jenis ini selalu berasa bahawa hanya dirinya yang paling benar sehingga membawa kepada kesombongan dan memandang rendah terhadap orang lain. Mereka selalu menggunakan nada yang tinggi, marah, mempunyai gerak badan yang agresif serta sering menggertak dan mendominasi orang lain. Mereka akan menggunakan bahasa yang menyakitkan hati orang lain untuk tujuan memalukannya dan untuk membuktikan dia bersalah.

Rumusan

Kesimpulannya, daripada perbincangan diatas kepimpinan adalah proses dimana seseorang individu itu mempengaruhi anggorta-anggota lain dalam kumpulannya kearah mencapai tujuan dan matlamat kumpulan itu. Dalam erti kata lain, kepimpinan ialah proses yang sangat berkaitan dengan pengaruh dimana seseorang itu berjaya mempengaruhi mereka yang dipimpin supaya mengubah sikap dan tingkah laku mereka. Tegasnya, pemimpin memimpin dan dipimpin. Kepimpinan ialah tenaga penting di sebalik kejayaan dalam organisasi dan organisasi tidak boleh mencapai kejayaan tanpa kepimpinan yang berkesan.

Rujukan

http://nashatulazzura.blogspot.com/2018/12/tajuk-4-kepimpinan-dan-organisasi.html






No comments:

Post a Comment