BAB 7
STRATEGI PENGURUSAN BILIK PEMBELAJARAN
Pengenalan
Bab
ketujuh yang dibincangkan di dalam kursus pengurusan pembelajaran ini ialah
strategi mengurus bilik pembelajaran (bilik darjah/makmal/studio/dll). Bab ini
menjelaskan mengenai tiga faktor strategi mengurus bilik pembelajaran iaitu
faktor fizikal, interaksi dan iklim bilik darjah.
Benoit
dan Trigeorgis (dalam Anna Sam, 2014) menjelaskan bahawa strategi membawa
maksud pelbagai cara untuk mencapai tujuan. Strategi juga dapat didefinisikan
sebagai perilaku yang diambil oleh seseorang yang menggambarkan berbagai
tindakan terkait dengan keadaan atau permainan. Manakala pengurusan bilik
pembelajaan pula merujuk kepada proses perancangan, perorganisasian, dan
kawalan pelajar serta proses pembelajaran untuk memastikan suasana yang
berkesan. Menurut Richards (dalam Ahmad Zabidi Abdul Razak, 2006) menjelaskan
bahawa “pengurusan bilik darjah sebagai organisasi dan kawalan guru ke atas
tingkah laku, pergerakan serta interaksi murid semasa pembelajaran berlangsung
supaya pengajarn dapat dilaksanakan dengan berkesan.”
Isi Penting
Faktor yang mempengaruhi strategi
mengurus bilik pembelajaran ialah faktor fizikal bilik darjah. Fizikal bilik
darjah ini menitikberatkan penyusunan bilik darjah. Penyusunan bilik darjah
amat penting dalam situasi pembelajaran pelajar, keadaan in dapat menggalakkan
atau menghalang sesuatu pembelajaran. Pengurusan bilik darjah memerlukan
rutin bilik darjah. Tujuan rutin bilik darjah adalah untuk menimbulkan rasa
tanggungjawab, perasaan seronok dan bekerjasama di kalangan pelajar. Ia juga
dapat menjimatkan masa dan tenaga. Kegiatan rutin bilik darjah adalah seperti
membuat pemeriksaan tentang keadaan fizikal bilik darjah, menyediakan bahan
pelajaran dan menyusun dengan betul dan mudah dicapai, menetapkan waktu yang
sesuai untuk melakukan rutin bilik darjah dan merancang sesuatu rutin itu
dengan sempurna dan bersistem. Faedah rutin bilik ialah proses pengajaran dan
pembelajaran dapat dijalankan dengan teratur, pengurusan rutin yang teratur
dapat menjimatkan masa guru dan pelajar, rutin akan menyemai nilai-nilai murni
di kalangan pelajar, dan akhir sekali pengurusan rutin bilik darjah yang
sempurna dan cekap akan menimbulkan rasa selamat kepada pelajar.
Faktor yang seterusnya ialah interaksi
dalam bilik darjah. Terdapat beberapa jenis interaksi bercorak lisan iaitu
interaksi sehala atau tradisional, interaksi dua hala antara guru dan murid,
interaksi dua hala antara murid dan murid, interaksi pelbagai hala antara guru
dengan murid dan murid dengan murid dan akhir sekali interaksi berkomputer.
Interaksi sehala ialah interaksi bilik darjah di mana guru yang mengawal segala
aktiviti P&P yang berlaku di dalam kelas. Interaksi dua hala antara guru
dan murid ialah guru menggunakan pendekatan yang berlainan seperti perbincangan
atau kaedah induktif. Interaksi dua hala antara murid dengan murid ialah guru
menggunakan pendekatan kumpulan, kertas kerja, kaedah bermain dan lakonan
sebagai aktiviti dalam p&p. Interaksi pelbagai hala antara guru dengan murid
dan murid dengan murid ialah guru menggunakan kaedah dan teknik pengajaran
seperti simulasi, main peranan, pendekatan kumpulan, perbincangan, ujikaji dan
kaedah penyelesaian masalah.
Faktor yang terakhir adalah iklim
bilik darjah. Halpin dan Croft (1963) yang merupakan perintis dalam kajian
iklim sekolah mengatakan bahawa iklim sekolah menggambarkan personaliti
seseorang individu sendiri dan bagaimana guru tersebut berusaha untuk mencapai
tahap organisasi iklim sekolah berkenaan. Iklim bilik darjah terbahagi kepada 3
iaitu suasana fizikal, suasana sosial dan suasana emosi. Suasana fizikal
melibatkan unsur fizikal bilik darjah. Perancangan dan penyusunan ini
melibatkan mengorganisasi, merancang dan penggunaan ABM, APD, kerusi,
meja, papan tulis dan sebagainya. Bagi mencapai suasana sosial bilik darjah,
guru akan mengkaji melalui pemerhatian biasa teknik sosiometri. Sosiometri
merupakan teknik untuk mencari dan menunjukkan perhubungan individu dengan
pelajar. Akhir sekali, suasana emosi bilik darjah. Ia melibatkan gabungan
berbagai-bagai perkara iaitu suara, kelucuan, penggunaan pujian, kawalan,
kepimpunan dan kaedah mengajar.
Rumusan
Kesimpulannya, strategi mengurus
bilik pembelajaran adalah berkait rapat dengan tiga faktor iaitu unsur fizikal,
interaksi dan iklim bilik darjah. Oleh itu, guru memainkan penting untuk
memastikan proses pengajaran dan pembelajaran berjalan seiring dengan matlamat
dan objektif pembelajaran.
Rujukan
Ahmad
Zabidi Abdul Razak. (2006). Ciri Iklim Sekolah Berkesan: Implikasinya Terhadap
Motivasi Pembelajaran. Jurnal Pendidikan, 31,
3-19, http://ejournal.ukm.my/jpend/article/view/14749
Aniez.
(2012). Mengurus Iklim Pembelajaran Positif. Diperoleh
daripada https://www.scribd.com/document/93545921/Mengurus-Iklim-Pembelajaran-Positif
Anna
Sam. (2014). STRATEGI MENGURUS BILIK PEMBELAJARAN (BD). Diperoleh
daripada https://prezi.com/pgbppf14o2kf/strategi-mengurus-bilik-pembelajaran-bd/
Jue
Khazali. (2015). Kepentingan Iklim Sekolah Yang Positif. Diperoleh
daripada https://www.scribd.com/doc/262241383/Kepentingan-Iklim-Sekolah-Yang-Positif
Siti
Shamzela. (2011). KEPENTINGAN IKLIM SEKOLAH YANG POSITIF. Diperoleh
daripada http://sshamzela.blogspot.com/2011/05/kepentingan-iklim-sekolah-yang-positif.html
Zalina
Ina. (2012). Mewujudkan Iklim Bilik Darjah Yang Kondusif. Diperoleh
daripada https://www.scribd.com/document/86625589/Mewujudkan-Iklim-Bilik-Darjah-Yang-Kondusif
No comments:
Post a Comment