Pendahuluan
Interaksi boleh
didefinisikan sebagai satu jalinan hubungan antara guru dengan pelajar. Menurut kamus ‘A
English Dictionary’, Interaksi bererti proses saling bertindak
serta saling mempengaruhi antara satu sama lain. Interaksi terdiri
dari kata inter (antar), dan aksi (kegiatan). Jadi interaksi adalah kegiatan
timbal balik. Interaksi selalu dikaitkan dengan istilah
komunikasi atau hubungan. Sedang “komunikasi” berpangkal pada perkataan
“communicare” yang bererti memberitahukan atau menjadi
milik bersama. Manakala pembelajaran boleh didefinisikan sebagai perolehan
maklumat dan pengetahuan, penguasaan kemahiran dan tabiat, serta pembentukan
sikap dan kepercayaan. Proses pembelajaran berlaku sepanjang hayat bermula
sabaik sahaja dilahirkan. Pembelajaran bukan setakat merangkumi penguasaan
pengetahuan kemahiran semata-mata, tetapi perkembangan emosi, sikap, nilai
estetika dan kesenian serta ciri dalaman juga dipengaruhi oleh pembelajaran.
Pembelajaran membawa perubahan pada diri seseorang, sama ada perubahan ke arah
kebaikan ataupun keburukan. Walaubagaimanapun, perubahan yang disebabkan oleh
kematangan seperti berjalan, makan, penyakit dan kelaparan tidak dianggap
sebagai pembelajaran.
Isi Penting
Terdapat
beberapa isi penting yang perlu diketahui dan dipelajari dalam tajuk
interaksi dan pembelajaran. Antaranya ialah interaksi dalam bilik pembelajaran.
Interaksi ini bererti tindakan yang sering berlaku antara sekurang-kurangnya
dua pihak. Sebagai contoh guru dan pelajar. Guru yang cemerlang semestinya akan
menggalakkan pelajarnya untuk berinteraksi sama ada dengan guru atau sesama
rakan yang lain semasa proses pengajaran dan pembelajaran. Hal ini kerana,
interaksi aktif sesama pelajar dapat melatih mereka untuk berdikari dan
mengalami sendiri proses pembelajaran. Interaksi di bilik darjah ini juga boleh
berlaku dalam dua bentuk iaitu secara lisan atau bukan lisan.
Rajah 2.2 menunjukkan corak interaksi sehala
Interaksi yang pertama ialah
interaksi sehala (guru dan pelajar). Interaksi ini merupakan kaedah mengajar
dengan menggunakan cara yang lama atau pasif. Hal ini kerana pelajar dipaksa
untuk menerima apa sahaja ilmu pengetahuan yang diberikan oleh guru sama ada
secara arahan atau penerangan tanpa ada sebarang bantahan. Bagi interaksi ini,
guru mengamalkan pendekatan jenis autoritarian dimana pelajar tidak mempunyai
kuasa atau peluang untuk berinteraksi dengan pelajar lain sekaligus
membantutkan perkembangan pemikiran pelajar.
Rajah 2.3 menunjukkan corak interaksi dua hala antara guru dan murid
Interaksi yang kedua ialah interaksi
dua hala. Ianya menjadi dua hala apabila terdapat soalan yang yang ditanya oleh
guru. Guru akan bertanya kepada pelajar dan pelajar menjawab ataupun pelajar
bertanya kepada guru dan guru menjawab. Guru banyak mendorong pelajarnya untuk
aktif dengan cara menyoal dan menggalakkan pelajar untuk mengeluarkan pendapat.
Keadaan seperti ini biasa berlaku di dalam bilik pembelajaran. Interaksi jenis
ini juga tidak mengamalkan interaksi dengan rakan sebaya. Dapat disimpulkan
disini bahawa interaksi pasif seperti ini akan membuatkan pelajar menjadi bosan
dan rimas kerana mereka hanya memfokuskan kepada pembelajaran. Mereka juga
perlu mengamalkan cara pembelajaran bercorak hafalan dan perlu mengingati
banyak fakta. Namun begitu, keadaan sebaliknya akan berlaku sekiranya guru
memberikan ganjaran untuk menarik minat pelajarnya.
Rajah 2.4 menunjukkan rajah interaksi secara berkumpulan
Interaksi yang ketiga ialah
interaksi kumpulan. Interaksi ini bertujuan untuk menggalakkan penyertaan aktif
pelajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Interaksi ini juga berlaku
apabila terdapat aktiviti kumpulan seperti membuat projek, perbincangan dan
simulasi. Kerja secara berkumpulan ini diwujudkan supaya pelajar dapat
berinteraksi dengan ahli kumpulan semasa sesi perbincangan dijalankan.
Interaksi sebegini mampu memupuk nilai positif seperti bekerjasama,
menghormati, toleransi dan semangat berpasukan. Disamping itu, dengan adanya
interaksi sebegini pelajar yang takut, malu dengan kehadiran guru boleh dan
mampu untuk berinteraksi secara aktif dengan ahli kumpulan yang lain. Hal ini
kerana guru tidak akan terlibat dalam sesi perbincangan ini dan hanya menjadi
pemudahcara atau fasilitator kepada para pelajar.
Interaksi yang seterusnya ialah
interaksi antara kumpulan. Interaksi ini kebiasaannya digunakan bagi pelajar
yang berada di kelompok pandai. Hal ini kerana pelajar akan berbincang sesama
ahli kumpulan sebelum mengadakan sesi pembentangan. Dalam erti lain interaksi
jenis ini langsung tidak melibatkan guru. Pelajar akan berbincang didalam
kumpulan dan bertukar idea atau pandangan dengan kumpulan lain. Disamping itu,
kumpulan lain boleh mengemukanakan soalan kepada kumpulan pembentang.
Interaksi terakhir ialah interaksi
sosial. Menurut kamus dewan, sosial dikaitkan dengan masyarakat, perihal
masyarakat dan kemasyarakatan. Ianya juga merujuk kepada persahabatan,
pergaulan dan sebagainya. Namun, dalam konteks bilik darjah pendekatan
interaksi sosial lebih menekankan aktiviti secara berkumpulan. Ianya bertujuan
untuk mewujudkan perpaduan dan kerjasama antara pelajar. Oleh itu, strategi
pembelajaran koperatif sangat sesuai untuk mewujudkan interaksi sosial.
Namun begitu, selain daripada
kelima-lima interaksi yang dinyatakan di atas, interaksi berkesan juga
merupakan antara salah satu interaksi yang penting dalam tajuk ini. Interaksi
ini berlaku apabila mesej oleh penyampai diterima dan difahami dengan jelas
oleh penerima. Sekiranya maksud penyampai disalah tafsir oleh penerima maka
berlakulah konflik antara keduanya. Namun, terdapat beberapa cara yang boleh
diamalkan oleh guru untuk mewujudkan interaksi berkesan. Antaranya, bersikap
positif dan percaya kepada pelajar, bersifat ramah dan mesra, hormat pada
pandangan dan pendapat pelajar, menggalakkan pelajar untuk memberikan idea dan
gunakan nama pelajar ketika berinteraksi.
Disamping
itu, kemahiran berkomunikasi juga merupakan salah satu aspek penting yang perlu
ada supaya interaksi antara individu dapat berjalan dengan lancar. Komunikasi
di definisikan sebagai pengaliran maklmat dari sumber pengeluar maklumat ke
sumber penerima maklumat. Komunikasi juga merupakan proses interaksi untuk
menyalurkan maklumat dengan menggunakan satu bahasa. Menurut Effendy (1989),
interaksi adalah proses saling mempengaruhi dalam bentuk perilaku atau kegiatan
di antara anggota-anggota masyarakat. Manakala menurut Mead (1934),
individu-individu ini berinteraksi menggunakan simbol-simbol iaitu mengandungi
tanda-tanda, isyarat dan kata-kata. Individu, emosi, perlakuan dan tindak balas
dapat dianalisis melalui interaksi dengan individu lain melalui proses
interaksi dalam kehidupan sosial mereka. Secara umumnya, komunikasi boleh
dibahagikan kepada empat bentuk. Antaranya komunikasi lisan (bahasa, intonasi
suara, dialek), komunikasi tanpa lisan (gerak isyarakt), komunikasi persuratan
dan komunikasi visual.
Tidak
semua komunikasi yang digunakan akan berkesan. Hal ini kerana untuk
berkomunikasi berkesan, seseorang perlu mempunyai beberapa kemahiran. Interaksi
dan komunikasi yang hanya menggunakan akal atau perasaan akan menjadi tidak
berkesan. Oleh itu, seseorang yang berkomunikasi dengan berkesan akan menggunakan
kesemua deria manusia dengan cara yang bijak. Antara kemahiran komunikasi yang
perlu ada adalah kemahiran dari segi tingkahlaku, kemahiran memberi perhatian,
kemahiran mendengar, kemahiran memberi refleksi perasaan, kemahiran memberi
maklum balas dan kemahiran menimbulkan minat orang.
Rumusan
Kesimpulannya, interaksi yang
berkesan dapat mengeratkan perhubungan antara guru dengan para pelajar bukan
sahaja di dalam bilik darjah tetapi juga semasa berada di luar bilik darjah.
Perhubungan antara guru dengan pelajar yang mesra adalah sangat penting kerana
ianya sangat mempengaruhi menyampaian pengajaran dan pembelajaran. Interaksi
berkesan dalam pengajaran dan pembelajaran adalah aspek penting dan perlu
dititikberatkan kerana interaksi merupakan proses utama bagi guru menyampaikan
ilmu pengetahuan kepada para pelajar. Melalui interaksi, guru dapat
melaksanakan rancangan pengajarannya mengikut objektif pelajar yang telah
ditentukan.
Selain itu, melalui interaksi dengan
bahan pengajaran, guru dapat menyampaikan pengajaran dan pembelajaran dengan
berkesan kepada para pelajar. Pertukaran maklumat atau idea di antara guru
dengan para pelajar amatlah digalakkan. Oleh itu, untuk memastikan ianya
berkesan, guru boleh menggunakan interaksi dua hala. Jika guru mmpraktikkan dan
memanfaatkan segala kebaikan interaksi, pasti dapat meningkatkan prestasi bukan
sahaja guru malahan para pelajar dan pihak sekolah.
Rujukan
No comments:
Post a Comment