BAB 12
SEKOLAH DAN PERSEKITARAN
Pengenalan
Sekolah Berdasarkan Kamus Dewan
Edisi keempat, sekolah merujuk kepada tempat untuk belajar dan mengajar, tempat
menerima dan memberi pelajaran. Sekolah juga selalu dikenali sebagai pusat
penyebaran ilmu untuk mendidik anak. Pada mulanya fungsi sekolah itu terbatas
pada beberapa kecekapan (seperti membaca, menulis, dan berhitung), tetapi
kerana kemajuan dalam ilmu pengetahuan dan teknologi menyebabkan sekolah tidak
hanya mengajarkan menulis, membaca, dan berhitung tetapi juga keterampilan
tertentu dan mata pelajaran lain. Disebabkan sekolah memberi pendidikan yang
seiring dengan perkembangan masyarakat, oleh itu terdapat ibubapa yang salah
anggap bahawa seluruh pendidikan anak-anak adalah tugas dan tanggungjawab sekolah.
Pada zaman sebelum merdeka, kebanyakan kanak-kanak di Malaysia menerima
pendidikan secara tidak formal terawal melalui asuhan rumah dan pendidikan
formal berkaitan keagamaan, istana, masjid, surau, madrasah dan pondok. Pada
zaman penjajahan Jepun, orang Tanah Melayu yang ingin bersekolah diwajibkan
belajar Bahasa Jepun dan adat resam Jepun. Pada zaman penjajahan Inggeris,
sekolah vernacular diperkenalkan, Orang Melayu, Cina dan India belajar di
sekolah yang berbeza dan bahasa ibunda masing-masing digunakan dalam proses
pengajaran dan pembelajaran. Selepas kemerdekaan, system pendidikan di Malaysia
telah dibentuk berasaskan Laporan Razak (1956) dan Penyata Rahman Talib (1959)
yang bertujuan untuk mewujudkan system pelajaran yang sama bagi kaum dan mencadangkan
pendidikan percuma kepada semua pelajar sekolah.
Persekitaran Persekitaran membawa
maksud kawasan disekeliling suatu tempat. Persekitaran sekolah merujuk kepada
suasana dalam sekolah dan masyarakat yang tinggal berhampiran dengan sesebuah
sekolah. Persekitaran sekolah sangat mempengaruhi perkembangan pelajar di
sekolah. Persekitaran fizikal di sekolah merujuk kepada kemudahan dan peralatan
yang dibekalkan di sekolah, contohnya reka bentuk bilik darjah (pencahayaan
& pengudaraan), kebersihan bilik darjah dan sekeliling sekolah, susunan
perabot, papan tulis, sumber bahan pembelajaran, bilik air, perpustakaan dan
sebagainya. Suasana fizikal bilik darjah yang kondusif adalah penting untuk
meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Bangunan
sekolah yang indah, kawasan sekolah yang bersih dan ditanam dengan pelbagai
jenis pokok memberikan keselesaan dan ketenangan kepada murid. Persekitaran
psikososial merujuk kepada hubungan antara keperluan emosi individu dengan
persekitaran sosialnya. Persekitaran psikososial yang sihat di dalam bilik
darjah mempunyai ciri-ciri seperti suasana selesa dan mesra, bebas daripada
ancaman dan bahaya fizikal, suasana yang merangsang pembelajaran, menggalakkan
pembelajaran koperatif dan memberi peluang yang sama untuk semua murid. Faktor
yang memberi kesan kepada persekitaran psikososial yang sihat ialah pendekatan
pengajaran, gaya kepimpinan guru, bentuk komunikasi dan corak interaksi yang
guru wujudkan di dalam bilik darjah.
Mengapa sekolah harus berhubungan
dengan masyarakat? Pentingkah hubungan antara sekolah dengan masyarakat? Ya,
hal ini disebabkan sekolah adalah sebahagian yang integral dari masyarakat, ia
bukan merupakan organisasi yang terpisah dari masyarakat. Sekolah adalah
lembaga sosial yang berfungsi untuk melayani anggota-anggota masyarakat
(pelajar dan ibu bapa) dalam bidang pendidikan. Sekolah berfungsi untuk
mencapai objektif dan matlamat sosial bagi melahirkan pelajar yang cemerlang
dari segi keilmuan dan membentuk pelajar yang bersahsiah serta bertanggungjawab
sejajar dengan Falsahah Pendidikan Kebangsaan. Pelajar merupakan sebahagian
daripada masyarakat dan bakal menjadi pemimpin negara. Oleh itu, kemajuan
sekolah dan kemajuan masyarakat saling berkolerasi, keduanya saling memerlukan.
Dalam erti kata lain, sekolah ditubuhkan kerana masyarakat memerlukannya.
Masyarakat harus membantu dan bekerjasama dengan sekolah agar apa yang
dilaksanakan dan dihasilkan di sekolah sesuai dengan apa yang dikehendaki oleh
masyarakat. Mengenai tujuan hubungan sekolah dan masyarakat, menurut Elsbree
dan McNally dikemukakan menjadi beberapa tujuan hubungan sekolah dan masyarakat
sebagai berikut:
1.Mengembangkan mutu belajar dan pertumbuhan
anak-anak
2.Meningkatkan mutu kehidupan masyarakat
3.Memperbanyakkan penyertaan masyarakat
4.Memelihara kelangsungan hidup sekolah
5.Meningkatkan mutu pendidikan di sekolah yang
bersangkutan.
6.Memperlancar proses belajar mengajar
7.Memperoleh dukungan dan bantuan dari masyarakat
yang diperlukan.
8.Memajukan dan meningkatkan kesejahteraan
masyarakat.
9.Memperoleh bantuan sekolah dalam membantu
menyelesaikan berbagai masalah.
Objektifnya
ialah untuk mengenalpasti persekitaran sekolah. Untuk mengetahui persepsi guru
terhadap sekolah, pelajar dan persekitaran sekolah. Untuk mengetahui persepsi
pelajar terhadap persekitaran sekolahnya. Untuk mengetahui sejauh mana hubungan
sekolah dengan ibu bapa, masyarakat dan agensi luar.
Isi Penting
Persekitaran psikososial
-Suasana
selesa dan mesra
-Suasana
yang merangsang pembelajaran
-Menggalakkan
pembelajaran koperatif
-Bebas
daripada ancaman dan bahaya fizikal
-Memberi
peluang yang sama kepada semua murid
Ciri-ciri iklim kelas yang kondusif
-Hubungan
saling menghormati antara guru dengan para pelajarnya.
-Kesukarelaan
pelajar-pelajar menerima aspirasi dan peraturan kelas yang diaturkan oleh pihak
pentadbiran sekolah.
-Perasaan
kekitaan yang timbul di antara para pelajar dan guru-guru sebagai sebuah
keluarga yang mesra dan bahagia.
Hubungan sekolah dengan masyarakat
-Sekolah
merupakan satu sistem sosial yang tersendiri dan menjadi agen perubahan kepada
masyarakat dan persekitaran.
-Sekolah
memberi peluang kepada manusia khasnya generasi muda untuk menguasai pelbagai
ilmu pengetahuan dan kemahiran.
-Sekolah
mementingkan perkembangan dan perubahan tingkah laku pelajar mengikut aliran
dan kehendak masyarakat.
Peranan sekolah kepada masyarakat
-Sekolah
melibatkan proses sosialisasi di mana kanak-kanakbelajar tentang perlakuan
masyarakatnya dan menjadikan perlakuan ini sebahagian daripada tingkah laku
mereka.
-Pendidikan
dianggap sebagai satu proses membentuk manusia yang sanggup berfikir secara
kreatif dan kritis. Latihan pula dilihat sebagai memberi kemahiran teknikal dan
psikomotor.
-Persekolahan
yang berorganisasi memainkan peranan dalam mengekalkan corak kehidupan dan
budaya ilmu yang dianggap sesuai dalam norma masyarakat.
Kerjasama antara sekolah dan masyarakat
Sekolah
memberi perkhidmatan kepada masyarakat melalui pasukan pakaian seragam
sertatenaga guru dan pelajar ketika menganjurkan sesuatu aktiviti dari semasa
ke semasa. Kemudahan seperti dewan, padang dan gelanggang juga boleh
dipinjamkan untuk kegunaan bersama. Masyarakat boleh menyalurkan derma dan
bantuan untuk projek dan pembangunan sekolah. Kem latihan, pusat kajian dan
penyelidikan serta muzium boleh dijadikan sebagai tempat lawatan sambil belajar
pelajar.
Hubungan sekolah & ibu bapa (PIBG)
-Mewujudkan
muafakat antara ibu bapa dan guru
-Membantu
dalam memajukan perkembangan murid
-Menjaga
kebajikan murid
-Menambah
sumber kewangan sekolah
-Meningkatkan
keceriaan premis sekolah
Peranan
ibu bapa
-Ibu
bapa dan sekolah membina jaringan hubungan melalui bantuan dana dan kepakaran.
-Membantu
membanteras masalah gejala sosial di dalam atau di luar sekolah.
-Menghadiri
jemputan sekolah untuk memberi motivasi dan sokongan kepada guru-guru dan
murid-murid.
Institusi
masyarakat atau pihak luar
Masyarakat
merupakan institusi tidak formal yang mempengaruhi pendidikan seseorang
pelajar. Kerjasama erat antara sekolah dengan komuniti luar membantu mencapai
kecemerlangan sekolah khususnya para pelajar dan organisasi guru.
Contoh:
Persatuan
belia, badan kebajikan penduduk, badan koperasi, institusi masjid, badan-badan
berkanun dan bukan berkanun.
Rumusan
Masalah
buku teks, prasarana tidak lengkap, pembayaran yuran dan pembelian buku kerja
tambahan yang dianggap membebankan ibu bapa. Sikap ibu bapa yang menyerahkan
tugas mendidik anak-anak sepenuhnya kepada guru. Apabila anak mereka terlibat
dengan gejala sosial, ibu bapa begitu mudah menuding jari ke arah guru-guru dan
pihak sekolah. Ibu bapa yang cepat melatah dan mengambil tindakan guaman
apabila pihak sekolah mengambil tindakan disiplin terhadap anak-anak mereka.
Kesimpulannya, hubungan antara sekolah
dan masyarakat serta hubungan antara guru dan ibu bapa dapat membantu mencapai
matlamat sekolah malah pelajar juga turut mendapat faedah yang sangat berguna
iaitu peningkatan daripada aspek jasmani, emosi, rohani dan intelektual (JERI).
No comments:
Post a Comment