BAB 11
PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA
Pengenalan
Definisi Budaya
v Budaya
merujuk kepada ciri-ciri atau hasilan tingkah laku yang dipelajari oleh
sekumpulan manusia daripada persekitaran sosialnya (Amir 2002).
Definisi Pelbagai Budaya
v Satu
sistem kepercayaan dan tingkah laku yang mengiktiraf dan menghormati kewujudan
kepelbagaian dalam kelompok sebuah organisasi atau masyarakat, mengakui dan
menghargai perbezaan sosiobudaya, dan menggalakkan dan menerima sumbangan
berterusan mereka dalam konteks dan budaya yang inklusif dalam organisasi atau
masyarakat berkenaan.
Teori Sosial Pelbagai Budaya terbahagi kepada 3 :
1. Teori
Melting Pot 1: Anglo Conformity
§ Teori ini
melihat individu dalam masyarakat secara hierarki, iaitu kumpulan majoriti dan
minoriti.
§ Sebagai contoh, apabila kumpulan majoriti adalah penganut
agama A, maka kumpulan minoriti hendaklah mengikut agama golongan majoriti.
§ Teori ini jelas tidak berpegang kepada prinsip demokrasi
2. Melting
Pot II: Ethnic Synthesis
§ Identiti
agama, etnik, bahasa, dan budaya asli anggota masyarakat yang pelbagai ini akan
membentuk satu identiti yang baru, lama-kelamaan akan hilanglah identiti yang
asal.
§ Teori ini
tidak sepenuhnya demokratik, kerana hanya mengambil sebahagian unsur budaya
asli individu dalam masyarakat, dan membuang sebahagian unsur budaya yang lain.
3. Cultural
Pluralism (Mosaic Analogy)
§ Masyarakat
yang terdiri daripada individu dari pelbagai kaum yang mempunyai latar belakang
agama, etnik, bahasa, dan budaya tersendiri, memiliki hak untuk mengekspresikan
identiti budaya mereka secara demokratik.
§ Teori ini
sama sekali tidak meminggirkan identiti budaya tertentu, termasuk identiti
budaya kelompok minoriti.
PENDIDIKAN PELBAGAI BUDAYA
• Pendidikan
pelbagai budaya ialah proses atau strategi pendidikan yang melibatkan lebih
daripada satu budaya, yang ditunjukkan melalui bahasa, etnik, atau ciri-ciri
ras (Saha, 1997).
• Pendidikan
pelbagai budaya boleh berlaku dalam pendidikan formal atau tidak formal.
Tujuan pendidikan
pelbagai budaya
v untuk
mewujudkan kesedaran, toleransi, pemahaman, dan pengetahuan yang mengambil kira
perbezaan dan persamaan antara budaya dan kaitannya dengan pandangan dunia,
konsep, nilai, keyakinan, dan sikap
Dasar Pendidikan Pelbagai Budaya
o Laporan
Barnes (1951)
·
"matlamat pendidikan dasar hendaklah membentuk satu rupa
bangsa yang berasaskan pelbagai kaum"
o Laporan
Fenn-Wu (1951)
·
"dasar pendidikan Malaya hendaklah ditujukan kepada matlamat
membina warganegara Malaya ... menyediakan kanak-kanak untuk menempuh segala
bidang kehidupan berdasarkan latar belakang kehidupan masyarakat Malaya.“
o Ordinan
Pendidikan 1952
·
"matlamat pendidikan akan tercapai melalui pembentukan sekolah
berbagai-bagai kaum yang bercorak kebangsaan ... dengan berorientasikan
kehidupan di Malaya untuk kanak-kanak semua kaum ... dengan bahasa pengantar
adalah bahasa rasmi, iaitu bahasa Melayu dan Inggeris ... di samping bahasa
ibunda di sekolah vernakular Cina dan Tamil".
o Akta
Pendidikan 1961
·
" ... sistem pendidikan itu menepati prinsip bahawa kanak-kanak
dididik sejajar dengan kehendak ibu bapa mereka yang berbilang kaum, agama dan
budaya ... atas dasar demokrasi pendidikan dan pengekalan budaya etnik masing-masing
kaum yang ada dalam masyarakat majmuk di negara ini."
Kepentingan memahami kepelbagaian budaya
1)
Guru
bertanggungjawab memupuk perpaduan dalam kalangan muridnya.
Dengan
adanya pemahaman terhadap kepelbagaian budaya,
guru akan dapat menerapkan unsur-unsur budaya kepada murid. Murid akan lebih
mengenali budaya yang terdapat dalam masyarakat Malaysia. Nilai
menghormati dan menerima budaya orang lain akan wujud dalam diri murid.
Seterusnya mereka akan lebih memahami apa yang boleh dan apa yang tidak boleh
dilakukan dalam masyarakat pelbagai budaya.
2)Dalam konteks
profesional keguruan, dengan memahami kepelbagaian budaya, seseorag guru akan lebih bersedia untuk berhadapan
dengan murid daripada pelbagai budaya. Tidak ada prasangka atau prejudis
terhadap diri murid. Guru akan lebih berhemah dan menghormati nilai serta
amalan budaya setempat.
Menurut Najeemah (2003)
sebab utama guru-guru tidak mengamalkan pendidikan pelbagai budaya iaitu
1) Guru-guru
tidak tahu/memahami maksud sebenar pendidikan pelbagai budaya.
2) Guru
tidak tahu cara untuk menggunakan pendidikan pelbagai budaya secara berkesan
3) Guru-guru tidak bermotivasi bagi mempelajari cara yang
berkesan bagi pendidikan pelbagai budaya.
4) Guru-guru
tidak menyedari mereka mempunyai tanggungjawab yang besar dalam melaksanakan
pendidikan pelbagai budaya
PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA DALAM BILIK DARJAH
Ciri-ciri guru berkesan
dalam pendidikan pelbagai budaya
Najeemah
1)
Guru
mesti tidak berat sebelah dan perlu berfikiran terbuka.
2)
Guru perlu jujur dan menghargai
alternatif budaya seperti bahasa, kepercayaan, nilai
dan tingkah laku
dan tingkah laku
3)
Guru mestilah menganggap bahawa
kepelbagaian budaya memberi manfaat kepada mereka. Dengan pengetahuan yang ada
guru dapat memahami pelajar daripada budaya yang berlainan.
v Banks (1989)
1) Sensitif
terhadap tingkah laku para pelajar dari pelbagai latar belakang.
2) Sensitif
terhadap kemungkinan wujudkan kontroversi tentang topik yang diajar.
3) Menggunakan
teknik pembelajaran secara berkumpulan (koperatif) untuk meningkatkan integrasi
etnik dalam pembelajaran.
Pengurusan Bilik Darjah
Mesra Budaya
ü Persekitaran
fizikal
Ø Pelan
kedudukan murid
Ø Pengisian
papan kenyataan
Ø Hiasan
keceriaan
ü Pembelajaran
& Pemudahcaraan (PdPc)
Ø Pengetahuan
sedia ada murid
Ø Pendekatan
& teknik PdPc
Ø Peka
dengan topik2 tertentu
ü Hubungan
guru-murid
Ø Bilik
darjah yang selamat
Ø Corak
komunikasi & interaksi
Ø Hubungan
guru-ibu bapa murid
ü Rutin
& Disiplin
Ø Peraturan
bilik darjah
Ø Rutin
harian
ü Bimbingan
& Kaunseling
Ø Intervensi
bagi menangani
Ø tingkah
laku bermasalah
kesimpulan bab 11 :
melalui pengurusan
pelbagai budaya ini, perpaduan kaum dapat dicapai dan keharmonian serta
kemakmuran negara dapat dibentuk dengan baik. apabila setiap kaum bersatupadu,
negara Malaysia akan terus dipandang tinggi di peringkat antarabangsa.
No comments:
Post a Comment