Sunday, 24 November 2019

BAB 8

PENGURUSAN BILIK DARJAH

Pengenalan

Pengurusan bilik darjah bagi seseorang guru sememangnya teramat penting selain mengajar dan mendidik murid. Jika seseorang guru berjaya mengurus bilik darjah dengan sempurna, maka proses pengajaran dan pembelajaran (PdP) boleh ditafsirkan sebagai berjaya. Namun jika seseorang guru gagal mengawal dan mengurus bilik darjah dengan berkesan, berkemungkinan besar, impak negatif akan wujud yang mencacatkan proses pengajaran dan pembelajaran. Maka objektif atau hasil pembelajaran gagal dicapai secara berkesan.
        Pengurusan bilik darjah bagi seseorang guru sememangnya teramat penting selain mengajar dan mendidik murid. Jika seseorang guru berjaya mengurus bilik darjah dengan sempurna, maka proses pengajaran dan pembelajaran (PdP) boleh ditafsirkan sebagai berjaya. Namun jika seseorang guru gagal mengawal dan mengurus bilik darjah dengan berkesan, berkemungkinan besar, impak negatif akan wujud yang mencacatkan proses pengajaran dan pembelajaran. Maka objektif atau hasil pembelajaran gagal dicapai secara berkesan.
       Pengurusan bermaksud satu proses mendapatkan penyertaan, kerjasama daripada murid untuk mencapai objektif-objektif pengajaran dan pembelajaran. Pengurusan juga termasuk proses merancang, mengelola, memimpin, mengarah dan mengawal.
      Bilik darjah sebagai tempat berlakunya proses pengajaran dan pembelajaran merupakan tempat yang terpenting di sekolah. Bilik darjah juga merupakan medan perjuangan utama dalam kerjaya seorang guru. Pengurusan bilik darjah dinamik ke arah pembinaan modal insan yang menjurus kepada pembinaan jasmani, emosi, rohani dan intelek (JERI) memerlukan pelbagai pengetahuan, kemahiran, prosedur, teknik dan strategi.
 Pengurusan bilik darjah yang berkesan dan berimpak akan membantu mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran. Antaranya ialah:
                   i.  Membentuk suasana pembelajaran yang positif dan berkesan.
                 ii.  Menggalakkan tingkah laku murid yang sesuai dan berkendiri positif.
               iii.  Mengurangkan masalah disiplin.
               iv.  Pengurusan rutin bilik darjah yang berkesan.
                 v.  Murid dapat belajar untuk mengawal dan menguruskan diri sendiri.
               vi.  Menjalinkan hubungan interpersonal antara guru dan murid.
             vii.  Menggunakan masa yang diperuntukkan untuk pembelajaran yang optimum

Isi Penting

Dalam konteks pengurusan bilik darjah, terdapat pelbagai faktor yang dapat mempengaruhi keberkesanan pengajaran dan pembelajaran. Faktor-faktor ini memainkan peranan dominan dalam menentukan hala tuju dan objektif sesuatu pengajaran dan pembelajaran sama ada berjaya atau sebaliknya. Antara faktor-faktor yang mempengaruhi keberkesanan pengajaran dan pembelajaran ialah:
                   i.  Perancangan yang rapi.
                 ii.  Pengelolaan yang berkesan.
               iii.  Mengawal sesi pengajaran dan pembelajaran.
               iv.  Menjalin hubungan positif antara guru dan murid
                 v.  Membuat refleksi dan impak.
Selain itu, faktor-faktor yang boleh mempengaruhi corak dan suasana interaksi di dalam bilik darjah pada lazimnya boleh diklasifikasikan kepada tiga kategori iaitu faktor fizikal, faktor kemanusiaan yang boleh di lihat dari segi faktor sosial dan emosi, dan faktor teknikal. Faktor fizikal merangkumi segala bentuk kemudahan dan peralatan yang terdapat di sekolah.
Bilik darjah yang kondusif mestilah mempunyai peralatan asas atau keperluan kritikal iaitu papan hitam, papan kenyataan, dan ruang yang selesa, meja dan kerusi untuk guru dan murid, almari yang dihiasi dengan penyediaan bahan-bahan bacaan, dan bahan bantuan mengajar serta peralatan sokongan serta dihiasi dengan keceriaan dan kebersihan. Susunan meja dan kerusi dalam bilik darjah sebaik-baiknya memberi kemudahan kepada murid mengadakan aktiviti pembelajaran yang berpusatkan murid dan aktiviti berkumpulan. Murid mudah berinteraksi sesama mereka dan mudah berintraksi dengan guru.
Bilik darjah yang efisien mestilah berukuran 7 meter x 9 meter dan boleh memuatkan 40 orang murid. Cahaya yang mencukupi dan pintu dan tingkap yang terbuka yang membolehkan pengedaran udara yang secukupnya.
Papan kenyataan yang dilengkapi dengan jadual waktu, jadual bertugas, carta organisasi, pelan keselamatan, sudut mata pelajaran, sudut bacaan atau rujukan, kata-kata motivasi, termasuk kemudahan penggunaan laman sesawang, komputer dan LCD sehingga melahirkan pembudayaan bilik darjah yang kondusif.
Hasilnya terjelma suasana yang harmonis, ceria, dan semangat kepada murid-murid dan guru untuk berada lebih lama kerana terasa seolah-olah berada dalam sebuah rumah sendiri, wujudnya perasaan saling berkerjasama dan kekitaan serta semangat berdikari, iaitu bersama berusaha memajukan diri dan kumpulan secara kolektif.

Faktor sosial pula merujuk kepada perhubungan dan corak interaksi antara murid dengan murid, khasnya di dalam bilik darjah. Murid-murid di dalam sesebuah bilik darjah biasanya terdiri daripada latar belakang dan sifat yang berbeza-beza.
Terdapat juga murid yang mempunyai sifat pendiam atau pemalu, tidak suka bergaul dengan dengan murid yang lain. Oleh itu, guru perlulah bijak merangsang dan menggalakkan perkembangan sosial muridnya dengan menunjukkan sikap yang adil semasa melaksanakan peraturan kelas (Mok Soon Sang, 2008).
Dalam pendekatan memusatkan bahan, interaksi akan berlaku antara guru dan murid yang dikenali sebagai komunikasi sehala, interaksi guru dengan murid yang dikenali sebagai komunikasi dua hala, serta interaksi guru dengan murid, murid dengan guru, dan murid dengan murid, yang dikenali sebagai komunikasi pelbagai hala.
Selain itu, faktor sosial juga dapat dilihat melalui prosedur semasa menjalankan aktiviti dalam bilik darjah di mana guru perlu menetapkan perkara atau rutin pergerakan yang murid boleh atau tidak boleh lakukan dengan sistematik, seperti:
                   i.  Cara murid memasuki kelas dan keluar kelas contohnya keluar ke tandas.
                 ii.  Cara murid bergerak untuk melakukan tugasan dalam aktiviti berkumpulan contohnya mesti berada dalam kumpulan masing-masing dan tidak merayau-rayau di dalam kelas.
               iii.  Cara murid untuk mendapatkan bahan-bahan pembelajaran contohnya mendapatkan pensel warna dan lembaran kertas kerja daripada guru.
Faktor emosi pula merujuk kepada perasaan murid terhadap guru mereka. Suasana emosi ini akan menimbulkan jenis-jenis tingkah laku murid yang ditentukan oleh sifat guru dan gaya mengajarnya. Mengikut kajian, suasana emosi bilik darjah yang kondusif biasanya ditimbulkan oleh guru yang mempunyai sifat-sifat seperti penyayang, bertimbang rasa, peramah dan kecindan, serta menjalankan tugas dengan bertanggungjawab dan adil, mengamalkan sikap demokrasi dan tidak memilih kasih (Mok Soon Sang, 2008).
Faktor emosi juga dapat dilihat melalui kepimpinan guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Antara jenis kepimpinan guru ialah:
                   i.  Gaya Kepimpinan Autokratik iaitu mengawal murid melalui ganjaran dan hukuman sehingga mengwujudkan suasana yang tertekan dan tidak menarik serta tidak kondusif.
                 ii.  Gaya Kepimpinan Demokratik iaitu berkongsi tanggungjawab dengan murid dengan memberikan galakan bukannya dengan desakan bagi menghasilkan aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang lebih menarik dan menyeronokkan.
               iii.  Gaya kepimpinan Laissez-Faire iaitu kebebasan sepenuhnya dalam apa jua aktiviti pembelajaran sehingga menjadikan bilik darjah tidak terurus, kucar kucir, dan perhubungan antara guru dan murid menjadi tidak akrab dan tidak mesra. Selain itu, guru juga perlu peka dengan tugasan yang diberikan kepada murid berorientasikan kepada peningkatan interaksi dan pertumbuhan kognitif dalam kalangan murid-murid (Dr. Ragbir Kaur, 2008).
Faktor terakhir ialah faktor teknikal yang merujuk teknik-teknik yang digunakan oleh guru untuk merangsang semangat dan kesediaan belajar. Faktor ini merangkumi aspek kemahiran guru, kecekapan penggunaan alat bantu mengajar mengikut peruntukan masa serta aktiviti-aktiviti yang boleh merangsang aktiviti pembelajaran seperti pertandingan perbahasan, deklamasi sajak, kuiz, permainan, drama dan sebagainya. Aktiviti-aktiviti ini dapat merangsang semangat belajar murid agar mereka berusaha dengan lebih giat lagi.
Di samping itu, persediaan guru merangkumi pelbagai alatan dan bahan untuk kegunaan guru dan murid merupakan sebahagian daripada pengurusan bilik darjah yang dinamik. Ada kalanya, murid-murid tidak memberi perhatian atau berkelakuan di luar daripada nilai-nilai murni yang hendak digarap boleh dilihat berpunca daripada tidak terdapat kesinambungan dalam pelajaran disebabkan persediaan guru dari aspek bahan, peralatan, pengetahuan dan kemahiran yang kurang mantap.
Bagaimanapun, kehebatan pengajaran guru bergantung kepada kejelasan suara, gaya pengajaran yang menarik, fleksibiliti iaitu tidak membosankan, inovasi, kreatif, pendekatan yang sentiasa digunakan untuk membaiki kelemahan murid, penglibatan murid dalam aktiviti kelas dan pengurusan masa yang berkesan serta adanya unsur lucu atau kecindan.
Faktor-faktor lain dan cara-cara pengurusan bilik darjah yang boleh mempengaruhi pengajaran dan pembelajaran ialah:
                   i.  Keadaan fizikal dan saiz bilik darjah – Bilik darjah harus selesa serta dilengkapi dengan peredaran udara yang baik dan pancaran cahaya yang mencukupi. Jika tidak, murid-murid merasa mengantuk dan situasi ini mengakibatkan mereka kurang memberi perhatian semasa aktiviti pembelajaran. Saiz bilik darjah harus menampung antara 25 hingga 30 murid untuk mewujudkan keadaan pembelajaran yang selesa.
                 ii.  Kedudukan murid – Pola kedudukan murid akan menentukan interaksi yang berlaku antara seorang murid dengan rakan-rakan sebaya dan guru. Guru-guru mesti memastikan bahawa kawasan kerja yang mencukupi disediakan bagi murid untuk menjalankan tugas semasa mengadakan aktiviti-aktiviti pembacaan, penggunaan komputer atau dalam penggunaan alat-alat pengajaran.
               iii.  Perhiasan bilik darjah – Setiap bilik darjah mesti dilengkapi sekurang-kurangnya dengan tingkap dan kipas dinding untuk mewujudkan keadaan persekitaran yang selesa dan kondusif. Guru-guru juga perlu merancang perhiasan bilik darjah pada setiap sesi awal persekolahan supaya perhiasan lama di dalam bilik darjah dapat dihiaskan semula.
               iv.  Peraturan dan panduan kelas – Panduan dan peraturan bilik darjah yang digunakan dapat membantu guru mengawal dan mengurus bilik darjah. Peraturan-peraturan ini harus berfokus kepada aspek-aspek menumpukan perhatian, menunjukkan rasa hormat terhadap orang lain, mengurangkan kebisingan dan penyelesaian semua kerja rumah dan tugasan sekolah.
Bagi seseorang guru, kepekaan berkaitan rutin bilik darjah juga perlu diberi perhatian yang sewajarnya. Ini kerana rutin bilik darjah ialah intipati asas dalam konteks pengurusan bilik darjah. Rutin bilik darjah yang sistematik dapat mengelakkan sebarang gangguan di dalam bilik darjah seperti berikut:
                   i.  Meringankan suasana tegang dan menyediakan murid-murid persekitaran untuk menduga apa yang berlaku dan kelakuan yang diterima.
                 ii.  Membenarkan murid-murid untuk menyediakan tugasan harian mereka.
               iii.  Menyempurnakan tugasan dengan lancar dengan peluang-peluang gangguan yang kurang.
               iv.  Melaksanakan tugas-tugas yang diagihkan kepada mereka dengan bertanggungjawab.
                 v.  Meninggikan lagi sikap positif dan kemahiran sosial murid-murid melalui interaksi sosial dan kerja kumpulan murid-murid dan,
               vi.  Memberi kesan kepada guru-guru untuk berfokus pada arahan dan pencapaian matlamat pembelajaran.

Rumusan

Sesungguhnya kejayaan seseorang guru sebagai pengurus di bilik darjah tidak semata-mata dinilai daripada aspek kemahiran dan teknik pengajaran dan pembelajaran semata-mata, malah kualiti peribadi dan sahsiah diri juga menjadi tarikan kepada murid.
Untuk menjadi guru yang berdedikasi dan disukai murid, guru mestilah bijak memainkan peranannya sebagai pengurus dalam bilik darjah dengan mewujudkan bilik darjah yang kondusif demi meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran sehingga ke peringkat optimum.
Sesungguhnya, pengurusan bilik darjah yang berkesan dan sistematik oleh seseorang guru dilihat menjadi kayu pengukur kepada keberkesanan pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Pembelajaran Abad-21 kini, guru dilihat bertindak sebagai fasilitator, pembimbing dan kaunselor yang sentiasa komited dengan kerjayanya yang serba mencabar ini.

Rujukan


No comments:

Post a Comment