Pengenalan
Pengurusan murid merupakan salah satu bahagian yang
sangat penting dalam pentadbiran sekolah. Hal ini demikian kerana, pengurusan
murid ini berkaitan dengan usaha untuk melahirkan murid yang berkualiti dan
mampu membawa perubahan terhadap negara dalam pelbagai aspek pada suatu hari
nanti. Selain itu, pengurusan murid ini perlulah dilakukan dengan sistematik
kerana ianya mampu mencapai matlamat dan objektif yang ingin dilakukan. Tugas
bagi menguruskan berkaitan murid ini dikendalikan oleh Guru Penolong Kanan
Hal-Ehwal Murid yang berkaitan dengan aspek disiplin, ko-kurikulum, kurikulum
dan aspek yang lain melalui peranannya sebagai pemaju, pembina, pembantu,
perancang, pemudah cara, penyelaras, pengawal, penawar, dan kaunselor yang
boleh membantu memudahkan pengurusan murid.
Sememangnya, pengurusan murid dapat melahirkan murid yang
berkualiti dari pelbagai aspek seperti kognitif, afektif dan psikomotor. Dalam
pada itu, pengurusan murid juga sangat membantu murid untuk sentiasa konsisten
dalam proses pengajar oleh guru dalam kelas. Selain itu, guru juga dapat
merancang dengan baik bagi melaksanakan proses P & P dalam kelas dan pada
masa yang sama dapat menarik minat pelajar untuk belajar.
Pengurusan murid juga memperlihatkan bahawa perancangan
dan pengurusan yang baik dan sistematik akan mewujudkan suasana pembelajaran
yang baik dan sempurna. Di samping itu, pengurusan murid juga dapat membina
budaya yang baik di antara guru dan murid. Seterusnya, pengurusan murid
juga meningkatkan motivasi murid khususnya untuk terus belajar
bersungguh-sungguh dan dapat ke menara gading. Oleh itu, pelbagai pihak perlu
berganding bahu dalam melaksanakan pengurusan murid dengan sempurna dan dapat
melahirkan murid yang pelbagai aspek termasuk nilai-nilai murni dalam diri
mereka.
Isi
Penting
Komponen Dalam Pengurusan Murid
Pengurusan murid mempunyai beberapa elemen penting yang
menentukan objektif yang telah dibuat tercapai. Antara contohnya ialah
pengurusan rekod murid, kesediaan belajar murid dan memotivasikan murid. Setiap
elemen tersebut mempunyai peranan penting dan tidak boleh dibuat tanpa
perancangan yang baik dan rapi. Oleh itu, semua pihak yang terlibat perlu
melakukan tugas mereka dengan sehabis baik untuk mencapai negara maju pada masa
akan datang.
1. Mengurus
Rekod Murid
Mengurus rekod murid ini merupakan salah satu
tanggungjawab yang perlu dilaksanakan oleh guru. Pengurusan rekod murid
dikaitkan dengan aktiviti mencatat bidang pengurusan yang bertanggungjawab
untuk menjaga, bersistematik mengawal penciptaan, penerimaan, penggunaan dan
ciri rekod termasuklah proses menjaga dan memelihara bukti dan maklumat murid
ke dalam bentuk rekod.
Terdapat beberapa perkara yang harus dipertimbangkan
semasa menghasilkan rekod iaitu tujuan, aspek, perincian dan juga pertimbangan
yang praktikal. Rekod murid yang dibuat harus dilindungi dan dijaga dengan baik
kerana mengandungi maklumat yang boleh memberitahu guru mengenai persekitaran
setiap anak muridnya. Rekod yang ingin dibuat juga perlu dibuat dengan rapi dan
sistematik kerana sistem rekod murid yang baik akan dapat membantu guru untuk
merancang sistem pengajaran dan pembelajaran dengan baik dan efisien.
Namun, sebelum membuat rekod murid, seseorang guru harus
menjalankan pentaksiran mengenai persekitaran seseorang murid yang merangkumi
aspek persekitaran, perkembangan, kemajuan, kesihatan dan tingkah laku melalui
beberapa kaedah yang sesuai. Antara kaedah yang boleh dijalankan untuk membuat
pengurusan rekod pelajar iaitu dengan menggunakan kemudahan teknologi yang
semakin berkembang sekarang ini. Jadi, segala pengurusan rekod yang dilakukan
dapat dibuat dengan lebih sistematik. Pengurusan rekod murid yang baik dapat
membantu seseorang guru mencapai objektif yang telah dibina melalui pengajaran
dan pembelajaran yang berkesan. Maklumat dalam rekod perlu dikemas kini untuk
memudahkan guru membuat rujukan tentang pembelajaran murid.
Selain itu, rekod ini juga melibatkan rekod kerja di
dalam kelas serta markah dan kemajuan yang dicapai oleh setiap pelajar. Catatan
khas berkenaan kerja rumah haruslah dibuat dan diletakkan bersama rekod kerja
kelas. Guru dapat menentukan kadar pengajaran berdasarkan rekod kemajuan kelas
dan individu yang tepat dan jelas. Rekod ini juga dapat membantu guru menyedari
perlunya bahan tambahan ataupun bahan lain dengan cepat. Liputan setiap topik
dalam sukatan boleh disemak dengan mengumpul dan sentiasa merujuk rekod kerja.
Jika perlu, boleh diperluas sehingga mencapai keputusan yang memuaskan.
Kehadiran pelajar direkodkan di dalam buku daftar
kehadiran. Catatan boleh dilakukan sama ada sekali sehari, pagi dan petang
ataupun pada setiap pelajaran. Tunggu seketika sebelum merekodkan kehadiran
pelajar supaya pembetulan dapat dilakukan apabila ada pelajar yang datang
lewat. Kadangkala rekod kehadiran pelajar diambil kira bagi penganugerahan
sijil kelayakan. Jadi, rekod kehadiran juga merupakan salah satu rekod yang
penting untuk dilakukan secara tepat dan betul.
Manakala dalam buku Rekod Mengajar guru haruslah
mempunyai perkara-perkara seperti Salinan Jadual Waktu Persendirian, termasuk
analisis mata pelajarannya. Selain itu, terdapat juga Salinan Sukatan Pelajaran
bagi mata pelajarannya yang diajarnya. Salinan kertas soalan peperiksaan dan
keputusan peperiksaan, termasuk ujian bulanan bagi tiap-tiap kelas yang
diajarnya turut dimuatkan selain perancangan pengajaran mengikut tahunan,
mingguan dan harian. Buku Rekod Mengajar mesti diisi mengikut perancangan
pengajaran harian sebelum masuk ke dalam kelas.
2. Kesediaan Murid Belajar
Kesediaan Murid Belajar merupakan keadaan dalam individu
yang bersedia dan berupaya untuk mempelajari sesuatu dengan tujuan memperolehi
pengalaman pembelajaran yang baru. Apa jua perkara yang dapat disampaikan
secara berkesan kepada kanak-kanak pada bila-bila peringkat perkembangannya
(Brunner, 1966). Manakala Piaget (1966) mengaitkan kesediaan belajar dengan
peringkat perkembangan kognitif kanak-kanak. Kesediaan ini berkaitan dengan
peringkat perkembangan intelek seperti berfikir, menaakul, menganalisis,
mensintesis dan menilai. Merujuk kepada sikap, keinginan, semangat, ketekunan,
perasaan dan minat dalam melaksanakan aktiviti pembelajaran. Merujuk kepada
potensi atau kematangan fizikal dan kesediaan untuk melakukan proses
pembelajaran yang baru seperti kesediaan psikomotor, kesediaan afektif,
kesediaan kognitif dan jenis kesediaan belajar. Setiap individu menunjukkan
emosi berbeza walau dalam situasi yang sama. Perbezaan yang dapat dihayati
melalui pergaulan, interaksi dan aktiviti sosial, cara kehidupan yang berbeza
di antara satu individu dengan individu yang lain, falsafah hidup dan keagamaan
yang berbeza antara individu. Strategi implementasi kesediaan belajar
seperti gunakan set induksi yang menarik, rancang aktiviti pengajaran dan
pembelajaran berdasarkan kebolehan dan pengetahuan sedia ada, Peringkatkan isi
pelajaran mengikut tahap kesediaan belajar murid (mudah ke kompleks), gunakan
pelbagai stimulus dalam mengekalkan minat murid dan banyak lagi.
3. Memotivasikan Murid
Motivasi merupakan rangsangan yang membangkitkan minat
seseorang individu ke arah mencapai sesuatu matlamat tertentu. Tingkah laku
yang berpusatkan pada sesuatu perkara, dan mampu menghasilkan kepuasan secara
berulang-ulang. Naluri ingin tahu mencetuskan tingkah laku seperti ingin
mencuba, menjelajah, mencipta dan mereka bentuk. Dari segi desakan melibatkan
tindakan disebabkan oleh keperluan fisiologi, keperluan melibatkan
keinginan memenuhi kekurangan fisiologi dan psikologi. Sikap pula
dibentuk daripada kefahaman , perasaan dan tindakan, harapan iaitu ramalan
subjektif selaras dengan kognitif, aspirasi iaitu penilaian yang subjektif
terhadap tugas yang dilaksanakan.
Rumusan
Secara rumusnya faedah mengurus
maklumat murid ialah data dan maklumat dapat disimpan dengan lebih baik dan
tersusun. Malah, maklumat mudah dicapai dan digunakan dengan menggunakan sistem
pengurusan data. Selain itu, semua pentadbir, kakitangan akademik dan bukan
akademik mudah mendapatkan data dan membuat analisa. Mudah untuk membuat
keputusan berkaitan dengan gaji, prestasi akademik dan bukan akademik.
Pentadbiran khususnya kerani dan kerani kewangan dapat menggunakan teknologi IT
dengan sepenuhnya. Faedah dan kebaikan maklumat kepada masyarakat. Maklumat
mudah dicapai melalui Internet. Ibu bapa, pelajar dan warga seluruh dunia dapat
membaca maklumat tentang sekolah dari homepage sekolah. Faedah maklumat kepada
jabatan dan kementerian. Pihak pejabat pendidikan daerah, jabatan pendidikan
dan kementerian pendidikan mudah mendapatkan data dan maklumat daripada
sekolah. Sistem perisian yang seragam di peringkat daerah , negeri dan negara
memudahkan data itu diurus dan digabungkan. Prestasi pendidikan negara dapat
dianalisis dengan cepat .Tindakan serta merta dan rancangan jangka panjang
dapat dilaksanakan berdasarkan maklumat tepat yang diberikan oleh setiap
sekolah.
Rujukan
No comments:
Post a Comment