Pengenalan
Konsep bimbingan merupakan bantuan seseorang yang
memiliki peribadi dan pendidikan yang memadai kepada seseorang individu dari
setiap peringkat usia. Tujuannya adalah untuk menolong mengarahkan hidupnya
sendiri, membuat pilihannya sendiri dan menanggung akibatnya sendiri (Crow
& Crow 1960). Bimbingan diberi kepada individu untuk membuat pilihan dan
penyesuaian yang bijak. Dalam konsep pendidikan, bimbingan merupakan
keseluruhan perancangan aktiviti-aktiviti dalam membantu pelajar mengalami
cara-cara untuk mencapai kejayaan dalam pendidikan mereka.
Konsep
memberi nasihat ialah strategi menyelesaikan masalah tanpa memikirkan perasaan
individu yang terlibat (Zuraidah, 1994). Menurut kamus dewan, nasihat
ialah ajaran, petunjuk yang baik, peringatan mengusulkan, mengesyorkan atau
menganjurkan kepada seseorang tentang pelbagai hal.
Isi
Penting
Isi
penting yang telah saya pelajari dalam topik ini ialah terdapat beberapa proses
bimbingan dan penasihatan. Fasa pertama, kesedaran guru sebagai pembimbing dan penasihat pelajar. Dalam
fasa ini, pihak pengurusan sekolah terlebih dahulu perlu menerima konsep ini.
Penekanan haruslah diberikan kepada guru yang mengajar pelajar kerana mereka lebih
rapat dan arif mengenai pelajar-pelajar mereka berbanding guru yang tidak
mengajar.
Pada
fasa kedua, menguasai
kemahiran-kemahiran asas bimbingan dan penasihatan. Pada tahap ini, semua
guru dibantu dan diterapkan dengan beberapa kemahiran asas bimbingan dan
penasihatan melalui kursus, seminar dan bengkel khas.
Fasa ketiga merupakan proses mengenali pelajar Pada tahap ini, guru-guru dapat
mengaplikasi kemahiran-kemahiran asas kaunseling dan boleh mengenal pasti
pelajar-pelajar yang memerlukan bimbingan dan penasihatan. Teknik
atau kaedah yang boleh digunakan oleh guru untuk tujuan mengumpul maklumat
tentang pelajar yang menerima perkhidmatan bimbingan ini ialah teknik ujian,
temubual, soal selidik, teknik sosiometrik, teknik skala pemeringkatan, teknik autobiografi
dan rekod kesihatan.
Fasa keempat proses membimbing pelajar membina
hubungan, penerokaan, definisi masalah dan membina matlamat, alternatif
penyelesaian dan pelan tindakan, dan melaksanakan tindakan. Fasa kelima ialah analisis
penilaian dimana melihat keberkesanaan perhubungan bimbingan dan
penasihatan itu sama ada berkesan atau tidak berkesan. Hasil analisis ke atas
pelajar dibahagikan kepada dua kategori iaitu berjaya dibimbing atau tidak
berjaya dibimbing. Keputusan dari fasa ini akan dijalankan ke dalam fasa
berikutnya jika perlu.
Rumusan
Topik ini berkaitan dengan
pengurusan penasihatan murid. Bab ini menjelaskan tentang fungsi seorang guru
bukan sahaja mengajar bahkan sebagai penasihat kepada para pelajarnya agar
mereka yang mempunyai masalah dapat dibantu dengan sebaiknya. Sesi kaunseling
terhadap pelajar amat perlu terutamanya bagi pelajar yang mempunyai masalah
dalam pembelajaran mahupun kendiri. Pengurusan penasihatan murid ini sangat
penting untuk dilaksanakan agar masalah-masalah yang berlaku dapat diatasi
hingga ke akar umbi. Namun begitu, pelbagai aspek haruslah ditekankan ketika
memberikan sesi kaunseling dan bimbingan iaitu dengan mematuhi kod etika
bimbingan & kaunseling serta tidak melakukan perkara yang bercanggah daripada
aspek bimbingan & kaunseling. Sebagai seorang guru, sikap profesional dalam
menangani isu dan masalah pelajar sangat diperlukan agar pelajar dapat
memberikan kerjasama dalam menyelesaikan masalahnya.
Rujukan
Pengurusan
Bimbingan & Kaunseling. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti
Malaya, 2002.
Zuraidah
Abdul Rahman. (2011). Kaunseling dalam pengurusan. Selangor:
Marshall Cavendish.
Puteri
Hayati Megat Ahmad. (2017). Kemahiran dan pengurusan kes-kes kaunseling.
Kota Kinabalu: Penerbit Universiti Malaysia Sabah.
No comments:
Post a Comment